Een defecte turbo is zelden het probleem zelf. Meestal is het het sluitstuk van een dieperliggend technisch mankement. En dat maakt diagnose én montage complex. Een gesprek met programmamanager Eric Hopman over de gevolgen voor de werkplaats.

Turbo’s Hoet ondersteunt universele garages hierin al sinds 2016 met het programma TurboPartner. Geen regels of kleine lettertjes, maar zekerheid, diagnosehulp en technische rugdekking. Inmiddels is het programma doorontwikkeld tot TurboPartnerPro: een nieuwe versie met nog meer focus op praktijkgerichte ondersteuning en risicobeheersing.

Garages weten vaak prima hoe een turbo werkt, maar hebben tegelijk moeite met turbovervanging. Hoe komt dat?
“Dat komt omdat de turbo meestal níet de oorzaak is, maar het gevolg. De echte oorzaak ligt vaak elders – bijvoorbeeld in de smering, koelvloeistof, carterventilatie of luchttoevoer. Maar er zijn nog veel meer mogelijke boosdoeners. Veel monteurs hebben algemene kennis, maar turbo’s zie je in een universele werkplaats misschien maar één of twee keer per jaar. Je krijgt dus geen routine. En juist omdat er zóveel mogelijke oorzaken zijn, is het fijn als je ergens op kunt terugvallen. Daarom hebben we TurboPartnerPro opgezet: zodat je als garage niet in je eentje staat.”

Dat klinkt al snel als een mooi marketingverhaal. Waarom zou een druk autobedrijf hier écht tijd voor vrijmaken?
“Omdat het gewoon werkt. TurboPartnerPro draait niet om punten sparen of posters ophangen, maar om directe impact in de werkplaats. Elke TurboPartnerPro krijgt binnen 30 minuten hulp van een specialist zodra een turbo geregistreerd is. Samen bekijken we wat er écht aan de hand is. En stel dat er tóch iets misgaat: dan val je terug op onze GeenGezeurGarantie én vergoeding van de de- en montageuren, afhankelijk van je partnerniveau. Je wordt dus niet afgescheept – je wordt geholpen.”

Kun je een praktijkvoorbeeld geven?
“Zeker. Ik denk nu aan die case met een Audi RS6. Die kwam binnen voor onderhoud en alles leek oké. De turbo’s waren vooraf netjes geregistreerd en bij controle zagen we geen bijzonderheden. Maar na montage begon de turbo ineens te lekken. Je zou denken: turbo defect. Maar na overleg bleek het afzuigsysteem op de brug zó krachtig te trekken, dat er vacuüm achter de turbo ontstond. De olie werd letterlijk uit de turbo gezogen. Geen defect, maar een verstorende omstandigheid. Dát is de waarde van overleg: je voorkomt verkeerde conclusies en faalkosten.”

Wat gebeurt er als je niet registreert?
“Dan heb je kans dat je na het vervangen van de turbo weer snel terug bij af bent. Je loopt het risico op herhaalschade, ontevreden klanten én onnodige kosten. TurboPartnerPro is er juist om dat te voorkomen. Door kennis te bieden, ondersteuning te geven én je financieel te ontzorgen als het nodig is.”

Wat vraagt het van een garage om TurboPartnerPro te blijven?
“Niet veel. We verwachten registratie van turbo’s en deelname aan een herhaaltraining. Die trainingen zijn praktisch en laagdrempelig: vier keer per jaar een korte online training, die je eenvoudig via je telefoon maakt in de Mijn TurboPartnerPro webapp. Ze kosten weinig tijd en geven monteurs het vertrouwen dat ze technisch goed zitten. Je blijft dus op niveau en krijgt toegang tot onze kennisbank, technische hotline en extra zekerheden. Je partnerniveau – Brons, Zilver of Goud – bepaalt wat je terugkrijgt: van basisservice tot vergoeding van montage-uren, gebaseerd op flatratetijden en een vastgesteld bedrag per uur (Brons: €40, Zilver: €50, Goud: €60 per uur).”

Wie is Eric Hopman?
Eric Hopman is programmamanager van TurboPartnerPro bij Turbo’s Hoet, Europa’s grootste onafhankelijke turbospecialist. Met ruim 40 jaar ervaring ondersteunt het bedrijf garages in binnen- en buitenland met nieuwe en gereviseerde turbo’s, diagnosehulp en technische training. Hopman stond aan de basis van de TurboPartner-formule, die zich richt op zekerheid, risicobeheersing en kennisdeling.
Meer informatie over het programma vind je op turbopartner.com.

Wat levert TurboPartnerPro op, nu én in de toekomst?
“We bouwen volop door aan het programma. Niet alleen voor de garage als geheel, maar juist ook om het voor individuele monteurs persoonlijk relevant te maken. Denk aan extra trainingen, handige tools en praktische gadgets. Alles wat helpt om diagnoses zekerder, werk soepeler en klanten tevredener te maken.
Voor monteurs betekent het technische rugdekking en minder twijfel bij complexe gevallen. Voor garagehouders zit de winst in minder risico’s, minder faalkosten en meer tevreden klanten. Turbo’s blijven ingewikkeld, dan is het prettig als je er niet alleen voor staat.”

Hoe kan een autobedrijf TurboPartnerPro worden?
“Door onze TurboPartnerPro training te volgen. Wij verzorgen deze (gratis) training op locatie bij de grossier. De training is interactief, heeft veel voorbeelden uit de praktijk en is to-the-point. Aanmelden voor een training kan via www.turbopartner.com, hier is ook de trainingskalender te zien. Of neem gewoon even contact op met je grossier en geef aan dat je graag de TurboPartnerPro training wilt volgen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 september 2025
’De turbo lijkt vaak schuldig, maar blijkt het slachtoffer’
9 september 2025
Twee nieuwe vestigingen James Autoservice
9 september 2025
Bart Timmermans koopt De Hoeve Multipower
9 september 2025
BOVAG wil meer ruimte om te ondernemen
9 september 2025
Schadelast drukt resultaat Bovemij
9 september 2025
Champion breidt Bag-in-Box assortiment uit met 17 nieuwe oliën
Meest bekeken berichten
Recente reacties