De in MEMA verenigde universele autobedrijven in de VS, zo blijkt uit een bericht van persbureau Reuters, hebben de Federal Trade Commission (FTC) gevraagd om een uitspraak te doen met betrekking tot het behoud van merkgarantie in relatie tot de verplichting om onderhoud, in het bijzonder de kalibratie van ADAS, uit te laten voeren door de merkdealer.
Het FTC is gevraagd om die door autofabrikanten opgeworpen drempel voor het universele autobedrijf weg te halen. Dat blijkt minder eenvoudig dan gedacht. Volgens door Reuters geraadpleegde juristen is ADAS – als voorloper van zelfrijdende auto’s – een grijs gebied, met name als het om aansprakelijkheid gaat. Bij ADAS speelt die kwestie, naast rijveiligheid, nadrukkelijk mee.
Het onafhankelijke kanaal stelt bovendien dat IAM-onderdelen en universele autobedrijven kwalitatief niet onderdoen voor OE-onderdelen (ook als het om sensoren gaat) en merkdealers. Autofabrikanten betwisten dat bij monde van de Auto Alliance (de Amerikaanse Acea).
Universele oplossingen
In het verlengde van deze discussie spelen ook over the air updates een rol. Wat als het vrije kanaal eigen softwareoplossingen en updates gaat aandragen, zo stellen fabrikanten? De fabrikanten zien nu eenmaal het liefst een merk-only oplossing als het om ADAS en software gaat. Natuurlijk draait het in deze discussie ook om commerciële belangen, maar eerst zal er een ei moeten worden gelegd over wie, wanneer en onder welke omstandigheden de aansprakelijkheid neemt als er iets fout gaat.