De band als geïntegreerd onderdeel van het complexer geworden onderstel heeft gevolgen voor de visie ten aanzien van de werkplaatsactiviteiten. Deze trend was duidelijk terug te zien op vakbeurs The Tire Cologne, die op 4, 5 en 6 juni gehouden werd in het Duitse Keulen.
Digitalisering en elektrificatie nopen tot een andere kijk op de werkplaats en de werkplaatsactiviteiten. Daarbij spelen banden een hoofdrol, zowel technologisch als ten aanzien van duurzaamheid. Er was op The Tire Cologne 2024, naast een ruim aanbod banden en wielen, dan ook ruime aandacht voor de veranderende bandenvervangingsmarkt, een aftersalesmarkt waar fabrikanten en leveranciers naast het product veel meer aanvullende (marketing)diensten aanbieden. De markt vraagt om een veel actievere rol van de bandenleverancier richting zijn afnemers, de bandenretailers. Die heeft de assistentie van fabrikanten en/of distributeurs hard nodig.
Werkplaats
Onder de noemer Workshop Live bundelden equipmentleveranciers Würth en Hunter hun krachten om te laten zien hoe zij de toekomst mede gestalte willen geven. De werkplaats van de toekomst leek in eerste instantie gericht op de ouderwetse bandenspecialist, maar dat was slechts schijn. De toekomst is aan ondernemingen die binnen hun aftersalesportfolio het bandenspecialisme omarmen en tevens de reparatie- en onderhoudsklant benaderen. Competenties met betrekking tot voertuigdata en diagnosevraagstukken zijn ook voor de huidige bandenspecialist terreinen waarop hij zich zal moeten bekwamen. Het gaat daarbij om de vraag of een bandenspecialist wel specialist moet blijven, of dat hij moet investeren in een bredere aftersalesopstelling richting de werkplaats- en bandenklant, met andere woorden: kiezen om de bandenservices te laten transformeren tot een uitgebreide dienstverlening rondom het onderstel.
‘Bandenservice is een strategische activiteit.
Das Reifengeschäft ist Chefsache, werd op meerdere stands benadrukt’
Het moet niet natuurlijk, maar dan dien je wel in staat te zijn om met alleen bandenservice je verdienmodel toekomstbestendig te maken en te houden. De bandenvervangingsmarkt – mede door de EV-transitie – wordt of is wellicht nu al niet meer een zaak van de bandenspecialist pur sang. Het zijn de bedrijven die binnen hun aanbod van aftersalesactiviteiten, inclusief ADAS-kalibratie, het bandenspecialisme richting werkplaatsklant onderdeel laten zijn van hun vernieuwde verdienmodel van de werkplaats. Daarbij zien merkdealers en universele autobedrijven de kans om meer grip te krijgen op hun klanten in die veranderende aftersales- en vooral bandenvervangingsmarkt.
Chefsache
The Tire Cologne staat midden in dat speelveld. De beurs heeft nog het imago van een vakbeurs voor bandenfabrikanten, bandendistributeurs en de gespecialiseerde bandenbedrijven, inclusief de bekende ketens, maar blijkt ook zijn aantrekkingskracht te hebben op de reguliere autobedrijven. Sterker nog: vanuit de advieswereld wordt met name het merkkanaal gewezen op de kansen die de bandenvervangingsmarkt biedt. De band, mits onderdeel van een breed serviceaanbod, wordt een belangrijke factor om de loyaliteit van de consument aan het merkkanaal te versterken. Benadrukt werd dat het bandenaanbod, inclusief bijbehorende diensten, bij het reguliere autobedrijf – dealers en universele garages – thuishoort. Zo’n visie moet wel door het management gedragen worden. “Das Reifengeschäft ist Chefsache”, werd ons op meerdere stands voorgehouden. Wil de huidige bandenspecialist overleven, dan zal deze mee moeten veranderen.
Kwaliteit
Zowel Würth als Hunter legde het accent, naast digitalisering en voertuigdiagnose, op ergonomie en efficiency bij met name de onderstelservices. Verbonden zijn met het voertuig, en zeker met het toenemende aandeel connected banden, is daar een integraal onderdeel van, hoewel het onderwerp connected banden op deze editie van Tire Cologne niet erg aan bod kwam. De (Duitse) bandenspecialisten zoeken nadrukkelijk activiteiten die in hun ogen logischer aansluiten bij hun bandenbusiness. Zo werden ADAS-kalibratie en ruitreparatie flink gepromoot, net als het meten van de state of health (SOH) van een EV-batterij.
De gedachte dat een hightech medewerker daarvoor geen vereiste is, is onterecht, evenals de gedachte dat ook de investering in apparatuur en training wel meevalt.
Slimme ondernemers zullen aan dergelijke diensten een garantie koppelen en een regelmatige check-up aanbieden, tegelijk met een bandencontrole en/of een apk, of het optreden als intermediair als het gaat om een laadpas of zelfs het aanbieden van laadpalen. In Nederland doet LKQ dat ook al, middels de concepten GRIP Expert en Moobi, en AAGB met Tyres-On en NexDrive. Kortom: nu iedereen kansen ziet in een groeiende EV-markt neemt ook het aantal aanbieders van EV-aftersales toe en daar zijn bandenservices een cruciaal element van.
Pijler
In ons land roept brancheorganisatie VACO haar leden al jaren op hun bedrijven te transformeren van bandenspecialist naar onderstelspecialist. Adviesbureau ICDP stelt daar tegenover dat dealers en universele garages het segment bandenvervanging meer moeten claimen, dat ze banden- en onderstelservices als een strategische pijler onder hun aftersalesbeleid moeten plaatsen.
Daarbij hebben zij de wind in de rug door digitalisering, connectiviteit (updates) en de EV-transitie. Werkplaatsklanten lijken nu eenmaal loyaler aan een werkplaats die in bredere zin weet wat reparatie en onderhoud aan een sterk gedigitaliseerde auto inhoudt. Dat geldt niet alleen voor de particuliere consument; ook de zakelijke markt zoekt meer en meer de verbinding met bijvoorbeeld universele werkplaatsen, niet in de laatste plaats met de in werkplaatsconcepten georganiseerde ketens.
Een bandenspecialisme, al dan niet aangevuld met regulier onderhoud, is straks geen verdienmodel meer. Toch zijn reparaties en zelfs onderhoud aan complexere auto’s, en niet alleen EV’s, nog lang niet voor iedere bandenspecialist een core competence, maar zou dat zo onderhand wel moeten worden.