In nog geen vier jaar tijd kreeg de Hoogeveense automaterialengrossier Jari Techniek een tweede én en een derde vestiging erbij. Als AllParts-deelnemer zag hij bovendien de bestaande relatie met samenwerkingsverband Group Auto verbroken worden ten gunste van het concurrerende Nexus. “Wij zien groeimogelijkheden in de regio”, zegt directeur Robert Eiting.

De toegevoegde vestigingen in Assen en Coevorden beginnen al snel vruchten af te werpen. “Dit jaar groeien we wederom met hoge percentages en dat is zeker niet alleen te danken aan inflatie. Onze aanpak slaat aan in de regio en dat leidt niet alleen tot nieuwe klanten, maar ook tot een hogere omzet per klant”, constateert Eiting.

Ging het bij het filiaal Assen nog om een start vanuit niets, Coevorden betrof een overname van bestaande activiteiten en personeel. Het betrof een overname van een collega uit het eigen Group-Auto-netwerk die zich op dat moment wilde concentreren op de overige activiteiten in schadeherstel. “Ik ben van mening dat er absoluut bestaansrecht is en blijft voor de onafhankelijke grossier. Ook in de huidige markt”, waarbij hij verwijzing maakt naar de twee grote Amerikaanse machtsblokken in onderdelenland, Alliance en LKQ.

Schaalgrootte nodig

Die twee hebben de spreekwoordelijke taart onderling inmiddels aardig verdeeld, al volgt er zo nu en dan wel nieuws van overgenomen onafhankelijke grossiers. “Elk geval staat natuurlijk op zich en ik kan niet spreken voor de beweegredenen van anderen. Er zijn er die met opvolgingsissues zitten en dan is zo’n overnamekandidaat aantrekkelijk. Wil je als onafhankelijke grossier toekomstperspectief hebben en houden dan zijn volgens mij twee zaken cruciaal. Je moet allereerst de middelen hebben om te kunnen ondernemen, met andere woorden een gezonde financiële basis hebben. De tweede hangt daarmee samen maar is geen garantie om het eerste ook voor elkaar te hebben: schaalgrootte c.q. inkoopvolume.”

Voor Jari Techniek in 2019 al de reden om uit breiden met een eigen vestiging in Assen om de groeiende vraag in die regio lokaal te gaan bedienen. Als nog geen twee jaar later de kans volgt om Coevorden aan de portefeuille toe te voegen, past dat naadloos in de strategie om een toekomstbestendige en onafhankelijke grossier te zijn met het bijbehorende inkoopvolume. De drie vestigingen, met ruim veertig personeelsleden, verzorgen zo’n vijftien routes in de regio.

Verdeeld over de drie vestigingen rijden nu circa vijftien routes.

Ook in Hoogeveen staat de tijd zeker niet stil. Twee jaar geleden kwam nog zo’n uniek moment voorbij, de kans de buren te kopen. Kantoren en professionele trainingsfaciliteiten kregen daardoor een eigen locatie, wat extra ruimte betekende voor magazijn, showroom en afhaalbalie.

Formules

Onderdeel van het groeiscenario zijn zeker ook de werkplaatsconcepten. Momenteel heeft Jari Techniek twaalf CarXperts en ruim twintig CarXpert Service Partners, zeven AutoExcellents, een Bosch Car Service en twaalf Eurol Service Points in portefeuille. Doelen per formule geeft Eiting niet, maar dat er veel ruimte voor groei is laat wat hem betreft geen twijfel mogelijk. Onder formuleloze autobedrijven maar ook voor autobedrijven die zich minder thuis zijn gaan voelen in hun huidige concept. “Er is natuurlijk veel veranderd in de markt, de afgelopen jaren. Grossiers die werden overgenomen, maar denk ook aan wijzigingen binnen een formule. Het kunnen allemaal redenen zijn om als autobedrijf de alternatieven te gaan afwegen.”

Waar Jari Techniek de afgelopen jaren het aantal vestigingen uitbreidde, zien we in het land na de overnamegolven nu juist het indikken van de netwerken. Er wordt kritisch gekeken naar de kaart van Nederland met daarop de vestigingspunaises en hier en daar verdwijnt zo’n punaise van het bord. Ook het aantal routes per dag wordt wat afgeschaald. “Onze groei is een combinatie van factoren en die marktontwikkelingen spelen daarin zeker een rol. Voor ons is het nu zaak om onze Jari-aanpak te combineren met steeds wat meer schaalgrootte en nog meer professionaliteit. Het groter worden mag niet ten koste gaan van het persoonlijke, het kennen van de klant en diens behoefte. We moeten wel duidelijk herkenbaar blijven als Jari Techniek, de aanpak die ons tot hier heeft gebracht.”

Assortiment

Het groeiscenario zit niet alleen aan de kant van rayonsuitbreiding middels de twee extra vestigingen. Ook binnen de muren van het magazijn en de showroom krijgt het vorm. “Om een voorbeeld te geven, we zijn echt veel meer met banden gaan doen. Door de juiste voorraden aan te houden grijpen de klanten niet snel mis en dat wordt gewaardeerd wat zich vertaalt in stijgende volumes. Dat klanten voor het totaalplaatje bij ons terechtkunnen wordt gewaardeerd.”

Een ander segment dat hot is momenteel, is gereedschap. “De krappe arbeidsmarkt betekent dat werkgevers meer oog hebben voor hun personeel en goed gereedschap is een mooie bonus voor technici. Een teken van waardering. We hebben echt nog nooit zoveel gevulde gereedschapskarren gedaan als afgelopen tijd.” Eiting verwijst ten slotte even naar de productlijn van Milwaukee: “Wij waren de eerste automotive grossier van ons land die deze lijn voerden en het sloeg direct aan. Inmiddels zie je het op veel meer plekken, maar het geeft aan dat we als onafhankelijke grossier de vrijheid hebben om ons productassortiment zelf in te vullen op een manier waarvan wij denken dat de markt het zo wil.”

Foto boven: Robert Eiting heeft een duidelijk groeiscenario voor ogen om ook in de nabije toekomst bestaanszekerheid te hebben als onafhankelijke grossier.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juni 2024
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17