Vraagt u zich als onafhankelijk autobedrijf wel eens af hoe al die auto’s tijdig weer de werkplaats verlaten? Liefst met een tevreden klant als gevolg? Steeds meer bedrijven kampen er dagelijks mee en een extra monteur is lastig te vinden. Als de werkplaats het qua ruimte toelaat. En dus gewoon maar weer keihard doorbuffelen, elke dag weer. Kan het niet anders?

Mensen kunnen in uitzonderlijke situatie ontzettend veel werk verzetten, mits het niet te lang aanhoudt. Als werkgever is er ook nog de verwachting/verplichting goed voor je personeel te zorgen. Met aanhoudende piekbelasting kun je daar vraagtekens bij plaatsen. Dat menig ondernemer zich vertwijfeld op het hoofd krabt mag geen verbazing wekken. Ook niet als de gedachte aan verkoop van het bedrijf dan opdoemt. Of simpelweg opdoeken als een geïnteresseerde huurder zich meldt.

Bovendien herkent niet iedereen het geschetste beeld van de markt. Er zijn er nog altijd die de tent niet vol hebben. Niet het werk hebben voor de monteurs en het aantal geplaatste bruggen. Heel eerlijk: als deze bedrijven rationeel in de spiegel kijken dan zien ze twee scenario’s. De eer aan zichzelf houden en gewoon stoppen of afscheid nemen van boventallig personeel. Het derde scenario, dat van meer werk binnenhalen om wel iedereen aan het werk te houden heb ik als minst realistisch achterwege gelaten. Als dat kon was het al wel gebeurd, toch?

Als we als sector te weinig mensen hebben maar er bedrijven zijn die desondanks volop capaciteit hebben dan wordt het misschien wel gewoon tijd voor herverdeling. Eén ding weet ik zeker: die vegende monteur wordt een blijer mens als deze lekker kan sleutelen in plaats van de secondewijzer zien wegtikken.

Schaalgrootte is nog niet veelvoorkomend onder universele autobedrijven maar het aantal neemt wel toe. Het aantal bedrijven dat stilzwijgend of publiekelijk te koop staat ook. Van een aantal bedrijven is waardering een probleem omdat de zittende ondernemer er teveel van verwacht en de waarde er niet naar is. Als de kopende partij een personeelsprobleem kan oplossen en dankzij het toegenomen aantal doorgangen per dag gunstigere condities kan krijgen dan is de rekensom misschien wel te maken. Laten we vooral slimmer werken in plaats van steeds harder.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties