Auto 2000 begon ooit, zo’n dertig jaar geleden, vanuit de wens om door te groeien naar een landelijk garageconcept. Het liep anders. Jos Bleijenberg nam de zaak over en koos uiteindelijk voor de formules Autovakmeester en NexDrive als aanvulling op First Stop. “Samen bereiken we wat ik als ondernemer alleen niet voor elkaar krijg.”

Het pand in Hoofddorp herbergt niet alleen Auto 2000, ook huisgrossier PartsPoint heeft er onderdak. Is daarmee de formulekeuze verklaard? “Niet helemaal”, zegt Jos. “Natuurlijk wil ik loyaal zijn naar mijn leveranciers, maar als product of dienst niet aansluit dan is het alsnog een nee. We zijn niet actief met verkoop, dus daarom vond ik CarProf zelf minder geschikt. Wat me aanspreekt in Autovakmeester is dat het me voldoende vrijheid geeft om zelf mijn eigen keuzes te maken.” Daarbij neemt het de ondernemer ook werk uit handen. “Natuurlijk kan ik zelf op eigen houtje verschillende diensten zoals TECH360, of opleidingen via AutoNiveau of GMTO afnemen. De tijd die je er dan in moet stoppen, die besteed ik liever aan mijn klanten. Er zijn meerdere voordelen om aangesloten te zijn bij Autovakmeester, zoals het kunnen aanbieden van een pechhulp pas met dekking binnen de woonplaats en Europa via AA-Team en vooral de 36 maanden garantie op reparatie en onderdelen van Autovakmeester zelf.”
Jos geeft nog een ander voorbeeld. “Voor onze afvalstromen hadden we afspraken met inzamelaar Renewi. Opeens was het niet meer mogelijk om ons plastic afval in te leveren. Autovakmeester heeft echter landelijke afspraken gemaakt via Inkoper MKB en afval valt daar ook onder. In die deal, eveneens met Renewi, kan het nu wel en tegen gunstiger tarief. Dat krijg ik alleen nooit voor elkaar.”

“Voor de banden hebben we First Stop, voor onderhoud en reparatie Autovakmeester en voor de elektrische voertuigen NexDrive. Zo zijn we van alle markten thuis”, zegt Jos Bleijenberg.

First Stop

Tijdens onze afspraak staan de winterwissels weer voor de deur. De entresol in de werkplaats doet dienst als bandenhotel, aangevuld met enkele zeecontainers. Banden zijn een belangrijk specialisme voor Auto 2000, wat onderstreept wordt door het logo van First Stop op de gevel. “Dat concept kende pieken en dalen”, erkent Jos, er direct bij zeggend dat het nu duidelijk weer de opgaande lijn gevonden heeft. Dit Bridgestone-retailconcept is ook duidelijk aanwezig in de werkplaats en zo’n tachtig procent van de bandenomzet betreft dat merk.

PartsPoint heeft sinds kort een eigen bandenconcept voor het universele autobedrijf, genaamd Tyres-On. Auto 2000 is er niet bij aangesloten. “Traditioneel zijn bandenbedrijven en autobedrijven twee heel verschillende disciplines. Vanuit PartsPoint begrijp ik de stap echter heel goed, maar voor ons bedrijf brengt het op dit moment nog weinig toegevoegde waarde.”

NexDrive

Het concept NexDrive daarentegen kon direct op enthousiasme rekenen. “Voor de banden hebben we First Stop, voor onderhoud en reparatie Autovakmeester en voor de elektrische voertuigen NexDrive. Zo zijn we van alle markten thuis, alleen voor schadeherstel maken we gebruik van externe partners.” Twee van de zes monteurs in het team zijn inmiddels volledig EV-gecertificeerd.

Het tempo waarin de transitie gaat is nog niet op het niveau dat sommigen hadden voorspeld en ook de ultralage behoefte aan onderhoud en reparatie gaat niet altijd op. “We hadden hier een exemplaar waar de on-board charger van was overleden en een nieuw exemplaar kostte gewoon 3500 euro. Met arbeid en btw erbij zit je tegen de vijf mille. Dat soort ervaringen zorgen voor twijfel bij kopers van gebruikte exemplaren. De recente prijsverlagingen en de onzekerheid over restwaardes spelen veel minder bij klanten. Dankzij NexDrive bouwen we wel kennis en ervaring op over die nieuwe ontwikkelingen, dus wij zijn er alvast klaar voor als de volumes echt komen.”

De lectuur bij het zitje op zijn kantoor vormt een schril contrast met die jongste generatie auto’s waarover we zojuist spraken. De gemene deler heet ‘Britse klassiekers’. “We krijgen letterlijk alles hier in onze werkplaats, maar ik merk wel dat er in de werkplaats geen extra warme gevoelens zijn voor de klassiekers.”
Het onderstreept het kantelpunt waar de sector zich momenteel op lijkt te bevinden. “Zelf ben ik nu 54 en, heel eerlijk, ik denk dat het mijn tijd wel zal duren. Natuurlijk moet je bij blijven en de nieuwe ontwikkelingen volgen maar ik heb geen vrees voor de toekomst of zo. Voor mijn zoon, 23 jaar oud en ook in het bedrijf actief, is het anders. Wil hij straks met het bedrijf verder of niet? Dat zijn lastige vragen om nu al te beantwoorden.”

Minder liters

Hoe de markt verandert, bleek weer eens toen de jaarcijfers over het gebruikte olievolume besproken werden: “Ik gebruik al jaren de smeermiddelen van Castrol en afgelopen jaar was het beduidend minder dan het jaar ervoor. Een daling van zo’n duizend liter door kleinere motoren met ruime intervallen en natuurlijk de komst van steeds meer elektrische en hybride aandrijflijnen in ons wagenpark.”

Voor wie inzage in dergelijke verbruikscijfers wil combineren met inzicht en advies is er de dienst WESP. Jos is nog niet aangesloten. “Ik vind het wel belangrijk maar we willen eerst nog aan de slag met vernieuwing van onze werkplaatssoftware. Zodra we gebruik gaan maken van WESP wil ik vooral aan de slag met de urenverantwoording. Ook weet ik dat we waarschijnlijk meer schokdempers kunnen verkopen dan nu gebeurt. Er liggen nog zeker kansen, er is bijna niemand die nee zegt als je er over begint.”

Als rechtgeaarde equipmentfan investeert Jos graag in goede apparatuur, zoals een Hunter uitlijn-, demonteer- en balanceermachine. Toch ontbreekt een scanner die alle voertuigen meet bij binnenkomst. “Uitlijnen doen wij als er indicatoren zijn dat er wat mis is. Ik vind zo’n oplossing die alle auto’s meet toch een beetje te Amerikaans, wat te opdringerig naar mijn smaak. We overleggen vooraf wat we kunnen betekenen voor de klant en dat doe ik liever dan ze vertellen dat we ongevraagd een test deden. Vooral als er dan extra werkzaamheden en dus kosten voor de klant uit volgen. Dat voelt niet lekker.”

Onderling sparren

Met zo’n tweehonderd Autovakmeesters verspreid over het land zijn er genoeg collega’s om onderling mee te kunnen sparren over de business of over de techniek. Waardevol, concludeert Jos. “Ik geloof heel sterk in de kracht van onderling overleg. Hier in de regio hebben we een laagdrempelig app-groepje tussen de monteurs van verschillende bedrijven onderling. Dat werkt geweldig. Onderling kennis delen binnen Autovakmeester past daar ook in.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties