De Europese aftersalesmarkt, de markt voor reparatie, onderhoud en banden, zal zeker tot 2030 een lichte groei blijven vertonen, maar komt daarna in een retourmodus terecht. In 2035 zou de groei die de komende 10 jaar volgens Bain & Company kan worden gerealiseerd, dan al weer te niet zijn gedaan.
De studie betreft de vijf naar wagenpark gemeten grootste landen, namelijk Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje. De groei die de komende jaren wordt verwacht, wordt veroorzaakt door een mix van plussen en minnen.
5 redenen
De vijf belangrijkste zijn de groei van het eveneens langzaam verouderende wagenpark, de groei van de bandenvervangingsmarkt, een dalende onderhoudsbehoefte, een algemene daling van het reparatievolume en bovenal een lager schadeaanbod. Vooral na 2030, als het wagenpark meer EV’s zal tellen en deze ook nog eens een scala aan ADAS-functionaliteiten aan boord zullen hebben, neemt het aftersalesvolume af.
Gevolgen schadesector
De adviseurs van Bain & Company benoemen apart nog de invloed van ADAS op de schadesector. Het huidige niveau aan ADAS-functionaliteiten dat beschikbaar is, verlaagt de waarschijnlijkheid van een ongeval al met dertig procent en de impact op de materiële schadelast van een ongeval met 10 procent”, stelt Dr. Eric Zayer, Bain-Partner en co-auteur van het rapport.
Zijn collega dr. Marcus Hoffmann wijst nog op de verwachting dat vooral het merkkanaal als eerste de druk op de werkplaatsomzet gaat voelen. “Zowel fabrikanten, importeurs en dealers zullen tijdig hun aftersalesstrategie tegen het licht moeten houden”, aldus Hoffmann.