Het grote nieuws van Schaeffler was de introductie van een nieuwe naam: Vehicle Lifetime Solutions. Volgens CEO Jens Schüler is de nieuwe naam nodig om meer nadruk te leggen op duurzaamheid en de verbinding met de klant. Met Vehicle Lifetime Solutions maakt Schaeffler duidelijk dat het producten biedt voor de hele levensduur van een auto. In het kader van duurzaamheid ligt er veel nadruk op de aftermarket en reparatie.

Schaeffler richt zich hierbij dus ook duidelijk op het huidige wagenpark, dat vooral bestaat uit auto’s met verbrandingsmotor en hybrides. Auto’s worden gemiddeld steeds ouder. Dit wagenpark moet blijven rijden, zo vindt men: ook dat is duurzaamheid. Oplossingen voor de aftermarket blijven dus constant verbeterd worden. Tegelijkertijd bewegen OEM’s een heel andere kant op. Zij zetten vol in op elektrisch, wat voor Schaeffler een uitdaging is.

Kennis gekocht

Met de overname van Vitesco heeft Schaeffler hier extra kennis voor in huis gehaald. De naam Vitesco gaat daarbij langzaam verdwijnen. Nu worden producten nog vooral in kleine series gemaakt, iets wat vanwege de tegenvallende volumes voorlopig niet zal veranderen. Dit is moeilijk, maar Schaeffler loopt hierdoor wel voorop in de e-mobility. Op het gebied van digitalisering en connectivity komt Schaeffler binnenkort met nieuws.

Schaeffler richt zich op vier deelgebieden. Onderhoud en reparatie is natuurlijk erg belangrijk. Ook het digitale platform krijgt de volle aandacht. Daarnaast produceert men specialistische onderdelen, waar ook Vitesco zich mee bezig hield. Als laatste richt men zich met start-ups op opkomende markten. Dit is buiten de core business van Schaeffler. Dit zijn proefballonnen: is het geen succes dan eindigt het. Loopt het wel, dan wordt het onderdeel van Schaeffler of kan het onder een eigen naam verder.

Kits

Volgens Schaeffler moeten elektrische componenten ook voor werkplaatsen beschikbaar zijn, zodat auto’s gerepareerd kunnen worden. Elektrisch is de toekomst, dus de spullen moeten er zijn. Hierbij is ook de documentatie erg belangrijk. Schaeffler biedt bovendien en naar eigen zeggen als eerste enkele repareeropties voor onder andere de Volkswagen e-Golf en de Hyundai Ioniq. Deze repareerkits, Repsystem M en G, zijn aanzienlijk goedkoper dan het vervangen van een e-axle en/of versnellingsbak. De kits bevatten nieuwe lagers, pakkingen en smeermiddelen. Schaeffler moest de onderdelen reverse-engineeren omdat ze niet gemaakt zijn om gerepareerd te worden.

Schaeffler toonde nog enkele nieuwe producten. Zo start men met het produceren van NOx-sensoren. Ook zijn er nieuwe wiellagers, met drie rijen lagers en een nieuw smeermiddel. Deze zijn bedoeld voor elektrische auto’s. Ze verminderen de rolweerstand en zijn bovendien stiller. Tevens toonde men nieuwe producten voor de transmissie, inclusief een nieuwe controle-unit. Ook een volledige elektrische aandrijving in de vorm van een e-axle komt eraan. Verder maakt Schaeffler het monteurs steeds makkelijker met hun RepXpert-platform, dat bestaat uit een portal en een app. De catalogus, de video’s en handleidingen en trainingen worden verder uitgebreid. Via een QR-code op de doos komt een gebruiker direct bij de juiste informatie van een product.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties