Nu de autowereld beweegt naar steeds meer autonome functies voor auto’s ontkomen we niet aan groeiende aantallen sensoren, camera’s, radars, lidars in auto’s. En dus aan kalibratie ervan, statisch in de werkplaats of dynamisch op de weg.

Een van de finalisten voor de innovatieprijzen tijdens Automechanika was Beissbarth met diens Q.DAS. Deze digitale en modulaire oplossing voor ADAS-kalibratie met volgens de leverancier een OEM-compatibele ADAS-kalibratie in combinatie met wielafstelling. Een van de features is een vergemakkelijkte opstelprocedure zonder meetlinten of lasers.

Nu de autowereld beweegt naar steeds meer autonome functies voor auto’s ontkomen we niet aan groeiende aantallen sensoren, camera’s, radars, lidars in auto’s. En dus aan kalibratie ervan, statisch in de werkplaats of dynamisch op de weg.

Het ‘next generation’ ADAS-kalibratiesysteem dat volgens de fabrikant uitblinkt in snelheid en intuïtieve bediening, gebaseerd is op de juiste uitlijnwaardes van het voertuig en voorzien is van diverse fabriekshomologaties. Leverancier Stokvis Equipment vermarkt dit systeem exclusief onder de naam Hofmann of – net als de TreadReader bandenprofieldieptemeter – onder de eigen productnaam Tru-Point. Een van de features is een vergemakkelijkte opstelprocedure zonder meetlinten of lasers.

Deze editie van Automechanika stond bol van de standhouders die een of meerdere ADAS-oplossingen aanbieden. Vaak in combinatie met uitlijnsystemen, omdat een goede kalibratie uitgaat van een juist uitgelijnde auto. In de praktijk wordt deze principiële basisgedachte echter nogal eens genegeerd. De opdrachtgever moet het extra werk immers ook willen vergoeden.

Zichtbaar veel aandacht hebben de verschillende leveranciers besteed aan het vergemakkelijken en versnellen van het gehele kalibratieproces. Praktijkmensen weten hoeveel tijd het correct opstellen van de auto en apparatuur kan vergen. Tel daarbij op dat er een keur aan systemen gebruikt wordt door autofabrikanten en de wens voor een snel werkend modulair, toekomstgericht en flexibel systeem laat zich snel verklaren. Reden waarom Texa alvast vooruitblikte op het ADAS-nieuws van komend jaar.

Foto boven: Texa hint alvast naar volgend jaar wanneer zij met een nieuwe oplossing komt voor het kalibratieproces.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties