Nu de autowereld beweegt naar steeds meer autonome functies voor auto’s ontkomen we niet aan groeiende aantallen sensoren, camera’s, radars, lidars in auto’s. En dus aan kalibratie ervan, statisch in de werkplaats of dynamisch op de weg.

Nu de autowereld beweegt naar steeds meer autonome functies voor auto’s ontkomen we niet aan groeiende aantallen sensoren, camera’s, radars, lidars in auto’s. En dus aan kalibratie ervan, statisch in de werkplaats of dynamisch op de weg.

Deze editie van Automechanika stond bol van de standhouders die een of meerdere ADAS-oplossingen aanbieden. Vaak in combinatie met uitlijnsystemen, omdat een goede kalibratie uitgaat van een juist uitgelijnde auto. In de praktijk wordt deze principiële basisgedachte echter nogal eens genegeerd. De opdrachtgever moet het extra werk immers ook willen vergoeden.
Zichtbaar veel aandacht hebben de verschillende leveranciers besteed aan het vergemakkelijken en versnellen van het gehele kalibratieproces. Praktijkmensen weten hoeveel tijd het correct opstellen van de auto en apparatuur kan vergen. Tel daarbij op dat er een keur aan systemen gebruikt wordt door autofabrikanten en de wens voor een snel werkend modulair, toekomstgericht en flexibel systeem laat zich snel verklaren. Reden waarom Texa alvast vooruitblikte op het ADAS-nieuws van komend jaar.
Foto boven: Texa hint alvast naar volgend jaar wanneer zij met een nieuwe oplossing komt voor het kalibratieproces.