Veel aandacht was er onder equipmentfabrikanten tijdens Automechanika voor de complicaties die het heffen van een elektrisch voertuig met zich meebrengt.

Voor de hand liggend zijn een wat zwaardere uitvoering in verband met extra accugewicht, maar aangezien het maximale voertuiggewicht de 3,5 ton toch niet kan overschrijden zit daar niet het punt.

In uitzonderlijke gevallen zal het accupakket uit de auto moeten zakken en daar schieten veel klassieke bruggen te kort. Bijvoorbeeld dankzij opnamepunten die in de weg zitten.

Heftafels

Behalve de EV-geschikte bruggen zelf zien we ook veel mobiele heftafels die vergelijkbaar zijn met mobiele versnellingsbakkrikken maar groter en zwaarder zijn uitgevoerd.

Heftafels zijn in alle soorten en maten zichtbaar tijdens Automechanika. Grote gemene deler: sterker, groter en zwaarder voor accupakketten.

Zo liet Omer onder meer de Lem hydraulische hefwagen zien met een hefvermogen van 1400 kg, bijvoorbeeld voor de installatie en verwijdering van HV-batterijen in elektrische auto’s, maar ook transmissies, versnellingsbakken, koppelingen of motoren.

Opnamepunten

Bij Maha was er daarnaast aandacht voor de hefsystemen die komend jaar op de markt zullen komen en specifiek zijn toegespitst op gebruik bij elektrische voertuigen. Zo is er bij het ontwerp van de opnamepunten speciaal rekening gehouden met de eisen die ev’s eraan stellen.

Bedenk bij zo’n investering wel waar deze brug komt in de werkplaats. Er moet immers wel de ruimte zijn om met het vrijgekomen pakket nadien te kunnen manoeuvreren. En dan zijn er nog de NEN-normen die het veiligstellen van de werkplekken waar gewerkt wordt aan/met dergelijke hoge voltages nauw omschrijven.

Foto boven: Om de huidige generatie brede EV’s op de juiste opnamepunten te kunnen heffen is een brugkrik nodig met bredere opname dan we tot nu toe gewend zijn. Deze is door AC ontwikkeld in praktisch dezelfde maat behuizing als de bestaande krik, zodat deze nieuwe brede krik de vele bestaande brugkriks die al in het land liggen eenvoudig kan vervangen op de bestaande draagarmen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juni 2024
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17