De diagnosetechnicus kon zich tijdens afgelopen Automechanika in de spreekwoordelijke snoepwinkel wanen. De belangrijke spelers op dit vlak toonden er noviteiten die niet alleen het hoofd moeten bieden aan de jongste technische ontwikkelen bij autofabrikanten maar bovendien het diagnosewerk zelf moeten vergemakkelijken.

Natuurlijk ontkom je bij de fabrikanten van diagnosesystemen niet aan het begrip ‘secure gateway’. Die beveiligde toegangspoort tot autofabrikant-specifieke datastromen is cruciaal voor een universeel opererende werkplaats en dus voor de equipmentfabrikanten die deze markt bedienen. Dat is niet direct nieuws, maar heeft achter de schermen wel veel hoofdbrekens en ontwikkeleuro’s gekost. Het betekent wel dat er voor de onafhankelijke markt mogelijkheden blijven om universele aftersales te bedrijven. En dan wel in de wetenschap dat het betrouwbare, erkende data betreft.

Deze DCU 120 is de nieuwste tablet-pc van Bosch en heeft onder meer een 11,6 inch HD-scherm. Belangrijk is verder dat er een snelle processor inzit, belangrijk om de snelle datastromen uit de auto te kunnen verwerken, en dat Passthru functies beschikbaar zijn. Het IP65-keur betekent bovendien dat het apparaat uitstekend beschermd is tegen indringend stof of water. Bosch claimt tenslotte een verdubbeling van de accuduur ten opzichte van diens voorganger.

Bosch is één van die diagnoseprominenten die deze gateway onder de noviteiten schaarde. Bosch noemt het Secure Diagnostic Access (SDA) en bood via dat label al toegang tot de producten van de VW Groep en Mercedes-Benz plus de FCA-merken zoals Fiat, Alfa en Jeep. (FCA is inmiddels onderdeel van Stellantis, maar voor de PSA-merken en Opel biedt SDA geen mogelijkheden dus benoemen we de specifieke merken nog even als FCA.) Op Automechanika maakte Bosch bekend Ford, Porsche en Tesla op te nemen voor rechtstreekse toegang middels Esitronic 2.0 online.

Ook bij Texa is de secure gateway een belangrijk dossier. De Italiaanse equipmentfabrikant die eerder dit jaar op de thuisbeurs in Bologna het dertigjarig jubileum vierde, investeert net als de concullega’s in het gestaag uitbreiden van de lijst merken waarmee ze via deze beveiligde route kunnen communiceren. Via de IDC5 gedoopte software zijn de FCA-merken en Renault-Dacia beschikbaar.

Hey Texa!

De spotlights tijdens Automechanika waren echter op ander Texa-nieuws gericht: stembediening van de diagnosesoftware. Stembediening is niet nieuw, maar we hebben de afgelopen twee decennia een ongekende evolutie gezien in de praktische toepasbaarheid en bruikbaarheid ervan. Steeds meer mensen gebruiken diensten als Siri op hun iPhone of hebben een slimme speaker in huis zoals die van Google of Amazon. Ook in de auto wordt het steeds meer gemeengoed met merken als Mercedes die de uitgesproken vraag Hé Siri of Hé Google vertalen naar Hé Mercedes. Die voorlopersrol binnen een segment pakt Texa nu voor de diagnosewereld.

Texa noemt de nieuweling Axone Voice, duidelijk voortbordurend op de bekende merknaam in de diagnosewereld met versies zoals de Axone Nemo en de Axone 2000. De monteur kan deze unit bijvoorbeeld vragen het voertuig te identificeren (op VIN-basis) of de motorcode te achterhalen. Ook het starten van een diagnose laat zich via de stem activeren.

Tesla is, net als Ford en Porsche, toegevoegd aan de Esitronic 2.0 software.

Vernieuwingsslag testers

De Italianen claimen als eerste een diagnosetablet met stembediening op de markt te hebben en leunen daarbij sterk op ontwikkelpartner Microsoft. De Axone Voice draait dan ook op een Windows-platform, iets waar de autofabrikanten actief op sturen in verband met die secure gateway. Sterker nog, ze stellen ook eisen aan de hardwarecapaciteiten zoals processorsnelheid. Dit alleen al zal dus een vernieuwingsslag onder gebruikers inluiden de komende jaren omdat sommige testers gewoonweg de rekenkracht missen. Behalve de juiste processor biedt de Axone Voice volgens de fabrikant bovendien een van de grootste, zo niet de grootste, schermdiameter van het tablet: 13,3 inch.


Oudere testers komen steeds vaker tekort om de nieuwe generatie voertuigen aan te kunnen


Behalve de spraakfunctie voegt Texa bovendien gezichtsherkenning toe voor de beveiliging van bepaalde functies, zoals die eerder aangehaalde secure gateway. Dan legt de unit uit dat het voertuig beveiligd is met een secure gateway, gevolgd door de vraag of de monteur wil doorgaan met vrijgeven. Een simpel ja, gekoppeld aan de gezichtsherkenning, is dan voldoende om verder te kunnen. Voor wie die spraak- en gezichtsherkenning vragen oproept over de privacy biedt Texa een uitgebreid privacy-dossier waarin alle denkbare vragen worden beantwoord.

Diagnose op afstand

Zowel bij Bosch als bij Texa, maar ook bijvoorbeeld bij Hella Gutmann is diagnose op afstand een ander begrip dat naast die secure gateway om de aandacht vraagt. Het principe is dat van een helpdesk die de auto op afstand overneemt om te assisteren bij diagnose of inleerwerkzaamheden. Voor als je er zelf niet uitkomt, maar ook bijvoorbeeld omdat je niet over de juiste software of licenties beschikt. Op deze manier doen de grote equipmentfabrikanten er alles aan dat het universele autobedrijf ook in de toekomst concurrerend blijft.

DoIP

We benoemden al de toenemende rekenkracht van de testapparatuur om de enorme datastromen op voertuigniveau aan te kunnen. De term die nauw daarmee verbonden is luidt Diagnose over IP, kortweg DoIP. Dit protocol is voor de nieuwste generatie testers geen probleem meer, maar de oudere wel en dus een aandachtspunt. Uiteraard heeft de nieuwe Mega Macs X van Hella Gutmann dit onder controle, net als de eerder aangehaalde secure gateway.

Gemak van spraakbediening betekent dat je de tester niet ter hand hoeft te nemen en bijvoorbeeld een diagnoseproces kunt starten terwijl je andere dingen doet. Dat geldt natuurlijk niet voor het vrijgeven van de secure gateway via gezichtsherkennning.

Behalve hulp op afstand door een menselijke helpdeks is er nu ook kunstmatige intelligentie


Bij Hella Gutmann heet deze functie Cyber Security Management. Het voordeel van de integratie in een onafhankelijke tester is het omzeilen van de OE-portalen die ieder een eigen lay-out en manier van werken kennen. De equipmentfabrikanten zorgen voor een zo universeel mogelijke manier van werken wat routine en dus de snelheid van werken ten goede komt. Merknamen die Hella Gutmann recent toevoegde zijn Renault en Kia, waarmee het totaal aan merken op twaalf komt.

Voor Hella Gutmann kent de splinternieuwe elektrische EQS van Mercedes-Benz geen geheimen meer.

Kunstmatige Intelligentie

Dat spraakherkenning en gezichtsherkenning zo’n vlucht namen is deels te danken aan kunstmatige intelligentie. Denk aan die verificatietools op internet, die ‘herken de stoplichten’ selectieboxen. Wij mensen leren de kunstmatige intelligentie zo hoe ze die dingen in het echt kunnen herkennen. Door heel veel diagnose-ervaring in de spreekwoordelijke computer te gieten ontstaat een basiskennis die vervolgens door gebruik en correctie door gebruikers steeds slimmer wordt. Hella Gutmann greep Automechanika dan ook aan om het principe van geautomatiseerde diagnose te lanceren, sterk leunend op voornoemde kunstmatige intelligentie en big data: de kracht van veel, heel veel gebundelde informatie.

Dit systeem dat Hella Gutmann live demonstreerde kent onder meer twee miljard foutcodes en vijf miljoen oplossingen zoals die door de helpdesk zijn vastgelegd. Volgens opgave van de fabrikant zouden op dit moment al acht van de tien relevante diagnosegevallen geautomatiseerd kunnen worden opgelost. De kettingreactie die opgestart wordt zodra de technicus de knop Automated Diagnosis bedient is als volgt. Na automatische voertuigidentificatie en het lezen van foutcodes wordt de meest voor de hand liggende schuldige aangewezen. Elke vervolgstap wordt door het systeem benoemd en de fabrikant claimt daarbij de kortste weg voor elke systeemdiagnose te bieden. Sterker, volgens Hella Gutmann moet voertuigdiagnose in de toekomst net zo eenvoudig worden als het rijden in een auto met een automatische transmissie. Het zelflerend karakter van die transmissies is bovendien een verwijzing naar het zelflerend vermogen van Automated Diagnosis. Net als bij die automaat kun je er ten slotte elk moment voor kiezen om de automatische selectie te negeren en eigen keuzes te maken. Overigens, die geschetste toekomst kreeg geen specifiek jaartal mee. Vooralsnog dus nog maar even investeren in kennis en apparatuur voor de technici.

Roetfilters
In Nederland hebben we de afgelopen jaren genoeg gezegd en geschreven over de komst van de deeltjesteller om de aanwezigheid van een correct werkend filter te kunnen vaststellen.
In Duitsland is het tijdens Automechanika een belangrijk item omdat ook daar de regelgeving is omarmd, in navolging van ons land en van België. Inmiddels is bijvoorbeeld ook Bosch in dit segment actief met diens BEA090-deeltjesteller. Deze volgt de CPC-methode, waar andere systemen juist de DC-manier hanteren. Over de verschillen schreven we al eerder uitgebreid.
Oxyhydrogen Technologies toonde twee DPF Cleaners onder de noemer Oxyhtech DPF Plus, waarbij er een voor de personenwagensector is en de ander voor heavy duty zoals trucks en agri. Deze reiniger viel de eer te beurt van een finaleplaats voor de innovatie-awards. De digitale bedieningsunit communiceert via wifi en beschikt onder meer over de Nederlandse taal.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties