Even een gewetensvraag aan de lezers met een autobedrijf: is het SERMI-certificaat al rond? Wie bevestigend antwoordt verdient een schouderklop, de rest wellicht enige aansporing. Dat certificaat krijgt de komende periode extra gewicht en wordt dus bepalender voor het succesvol ondernemen in deze markt.
Collega Jos Veldhuisen legt in dit nummer in zijn bijdrage rondom cybersecurity de vinger op de zere plek. Waar autofabrikanten door UNECE R155 en R156 eindverantwoordelijk zijn voor de digitale veiligheid van hun connected voertuigen wil de onafhankelijke aftermarket deze auto’s kunnen blijven servicen. En die twee belangen staan haaks op elkaar, reden voor overleg op hoog niveau. Het goede nieuws is dat er witte rook is. En daar komt SERMI om de hoek kijken.
In de huidige vorm regelt het SERMI-certificaat de toegang tot zogenoemde veiligheidskritische systemen. Daarbij ligt de focus op diefstalbeveiliging, niet op verkeersveiligheid zoals ADAS of airbags. Het aantal systemen dat alleen met zo’n certificaat bereikbaar is zal snel groeien.
Heb je zo’n certificaat dan is er weinig aan de hand, je kunt er zelfs meer mee dan voorheen. Omgekeerd kun je zeggen dat de digitale deur vaker in je gezicht wordt dicht gesmeten als je geen SERMI-certificaat kunt overleggen. In ieder geval voor auto’s die voldoen aan de typegoedkeuring ( EU) 2018/858.
Ik hoor het gemopper al op de achtergrond. Nog meer verplichtingen, meer kosten en meer administratie. Zeker als je wat verder kijkt en je ook drukt maakt over de administratie rondom duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSRD), waar we ook uitgebreid op ingaan dit nummer. Ja, het is veel wat er op de ondernemer afkomt, zeker als je ooit het vak inging vanuit de gedachte lekker aan auto’s te kunnen sleutelen. Enige troost komt misschien vanuit de gedachte dat het de markt breed raakt. Zoiets als mopperen tegen een regenbui, verspilde moeite.
Wie het dus nog niet regelde, doet er goed aan dat alsnog in gang te zetten. Gelukkig schieten verschillende partijen zoals BOVAG de autobedrijven hier te hulp via hun informatieplatformen. De nieuwe ontwikkelingen onderstrepen het belang van zo’n certificaat eens te meer en je kunt er dus beter tijdig bij zijn.