Tesland uit Almere, bekend als leverancier van accessoires voor Tesla, start nu ook een lijn met onderdelen.
In de aftermarket valt te beluisteren dat de serviceverlening rondom Tesla een stuk beter kan. Loopt het merk voorop als het gaat om elektrisch rijden, connectiviteit (over the air updates bijvoorbeeld) en autonoom rijden; als het gaat om de aftersales, de benodigde dienstverlening ten aanzien van de werkplaatsactiviteiten, dan loopt Tesla achter bij menig andere autofabrikant. Dat biedt kansen aan ondernemingen die inspelen op de vraag van berijders van de modellen uit het inmiddels flink gegroeide Tesla-wagenpark. Inmiddels lopen de nodige auto’s uit hun garantietermijn, waardoor steeds meer eigenaren voor service aankloppen bij het (universele) autobedrijf.
Slijtdelen
Een ondernemer die daarop inspeelt, is Herbert Kats van Tesland uit Almere. Hij is geen onbekende in Tesla-land en maakte naam als leverancier van in eigen huis ontwikkelde accessoires voor Tesla. Kats: “Ik ben een enthousiaste Tesla-rijder, heb er meerdere zelfs. Ondanks het feit dat ik het merk door en door ken, ben ik net als vele andere Tesla-bezitters toch wel teleurgesteld in de aftersalesservice. Omdat wij door onze goede naam in accessoires redelijk bekend zijn onder Tesla-rijders, krijgen wij geregeld vraag naar slijtdelen. Die leverden en monteerden we vroeger niet, maar sinds kort hebben we dat toch opgepakt.”
De onderdelen waar Kats veel vraag naar krijgt, zijn met name aandrijfassen, stuurdelen, interieurfilters, accu’s, remschijven en remblokken, koplampen en reparaties van de beeldschermen. “Die vraag komt overigens niet alleen van particuliere Tesla-bezitters, maar ook van een groeiend aantal autobedrijven.”
Aftersales
Autobedrijven die wel eens een Tesla in hun werkplaats krijgen, kunnen op de website van Tesland een account aanmaken en de onderdelen tegen aantrekkelijke voorwaarden aanschaffen. Voor zijn eigen bedrijf ziet Kats hierin kansen voor structurele groei. “Het wagenpark Tesla’s begint te verouderen. Ze lopen uit de garantie en dan blijkt Tesla voor dit soort aftersalesactiviteiten in de ogen van de klant niet alleen erg prijzig, maar de wachttijden op een afspraak en de leveringen van onderdelen kunnen soms een hele uitdaging zijn. We ervaren dat daarom steeds meer universele autobedrijven Tesla’s in de werkplaats krijgen. Onderdelen zijn dan niet altijd makkelijk verkrijgbaar. Sommige gerenommeerde onderdelenfabrikanten zijn er wel mee bezig, maar verkopen nog te vaak nee. Dat gat, daar zijn wij in gesprongen.”
All-in-one-shop
“Ons doel is om een all-in-one-shop te worden voor zowel nationale als internationale bedrijven die onderdelen voor Tesla zoeken. Mede door onze contacten met de diverse fabrikanten die onze accessoires produceren, hebben we nu deze onderdelenlijn opgezet.”