Bandenverkoop en -montage waren ooit het domein van bandenspecialisten, fastfitters en dealerbedrijven. Dat veranderde toen universele autobedrijven en hun grossiers, zich ruim tien jaar geleden de bandenvervangingsmarkt eigen maakten.

Volgens Cock Kraak, commercieel manager bij Inter-Sprint, had en heeft dat onder meer te maken met het complexere bandenaanbod en de groei die universele autobedrijven sowieso realiseerden. En natuurlijk de apk als potentiële generator voor de bandenomzet. Het zette de onafhankelijke aftersalessector op het spoor van de bandenbusiness. “Vandaag de dag zie je dat de grotere bandenspecialisten en ketens als gevolg van die ontwikkeling, zich de laatste jaren steeds meer zijn gaan realiseren dat zij de werkplaatsklant breder moeten bedienen. Ze bieden naast hun banden, nu onderhoud, apk en glasservices aan.”

Concurrentie

“Dat betekent wel dat ze door die verbreding een ander concurrentieveld tegenover zich hebben gekregen. Dat heeft consequenties voor de zoektocht naar personeel. Die moeten worden opgeleid om de apk uit te voeren, moeten in staat zijn om de complexere auto te onderhouden en steeds vaker ook reparaties uitvoeren. Dat zijn competenties die de bandenspecialist niet vanzelfsprekend in huis heeft.” Lees het volledige artikel in Aftersales Magazine 6, dat onlangs is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 november 2025
2,2 procent meer occasions verkocht
4 november 2025
Bosch vernieuwt online trainingsprogramma
4 november 2025
Campus VTS: een nieuwe stap vooruit voor garages
4 november 2025
Autobedrijf aansprakelijk na hack mailbox?
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
Meest bekeken berichten
Recente reacties