Golf 8 eerste Volkswagen met 48V-technologie

De nieuwste generatie van de Golf (editie 8) wordt later dit jaar de eerste 48V mild hybrid van Volkswagen. Geleidelijk volgt de rest van het modelgamma.

volkswagen-48-v-kleinDe fabrikant verwacht dat in 2030 ongeveer veertig procent van de verkochte auto’s in Europa en China elektrisch is. Fors meer dan nu, maar het betekent ook dat de verbrandingsmotor voorlopig een grote rol blijft spelen. Nóg efficiënter maken bereikt echter zijn fysieke grenzen – en dat is waar 48V-technologie volgens Volkswagen nieuwe mogelijkheden creëert.

Goedkoper

Vergeleken met een plug-in hybrid (PHEV), zoals de Golf en Passat GTE, biedt de mHEV-aandrijving minder uitgebreide elektrische ondersteuning. Het systeem is echter aanzienlijk goedkoper en daarmee bereikbaar voor velen. De batterij is niet zoals bij een PHEV op te laden met een stekker, maar is gekoppeld aan een 48V-riemstartgenerator met 48V elektromotor. Deze startgenerator levert zijn elektrische vermogen via riemaandrijving aan de krukas. Bij vertraging of remmen zet de generator de kinetische energie om in elektrische energie en zo wordt de 48-Volt batterij geladen. Hierdoor kan volgens VW tot veertig procent van de remenergie worden teruggewonnen en opgeslagen in de 48V lithium-ionbatterij. Deze energie gaat bij conventionele auto’s verloren.

Rijstijl

De 48V lithium-ionbatterij levert ook energie aan de 12V accu die het elektrische systeem van de auto voedt. Afhankelijk van de rijstijl kan het mHEV-systeem ongeveer 0,4 liter brandstof per honderd kilometer besparen. mHEV-technologie levert niet alleen een lager verbruik op, maar ook meer koppel. Ze komt eerst voor de Golf 8 beschikbaar, in combinatie met de 1.0 en 1.5 TSI benzinemotoren (gekoppeld aan de DSG-transmissie met dubbele koppeling).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar