Jaguar maakt elektrische E-type definitief

Op aanvraag gaat de klassiekerafdeling van Jaguar originele E-types ombouwen en voorzien van elektrische aandrijving. De bouw vindt plaats bij Classic Works in Coventry.

Het besluit vloeit voort uit de “overweldigende reacties” die de conceptcar oogstte op het Jaguar Land Rover Tech Fest 2017. Het is altijd mogelijk om de auto weer te voorzien van zijn oorspronkelijke aandrijflijn met verbrandingsmotor.

Maatwerk

Technische specificaties en prijzen worden later bekendgemaakt. Jaguar Classic wil eerst de concrete belangstelling polsen. Bovendien zal veelal sprake zijn van maatwerk. Naar verwachting worden de eerste exemplaren medio 2020 in productie genomen. Jaguar Classic mikt, met dank ook aan het lage voertuiggewicht en de geringe luchtweerstand, op een actieradius van 170 kilometer met een volle lithium-ion-batterij. Die heeft 40 kWh in huis, kan in zes tot zeven uur volledig worden opgeladen en heeft dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de originele zescilinder-in-lijn XK-motor.

Touchscreen

Los van de andere aandrijflijn heeft de elektroversie een aangepast instrumentarium, led-koplampen en een dashboard met touchscreen infotainment (optioneel). Doordat de aandrijving dezelfde afmetingen en gewicht heeft als de benzinemotor en versnellingsbak, konden de structuur, wielophanging en remmen van het origineel ongewijzigd blijven. Daardoor behoudt de auto volgens Jaguar zijn oorspronkelijke rijeigenschappen. De aandrijving maakt  gebruik van diverse Jaguar I-Pace-componenten. Bij Jaguar Land Rover Nederland hebben zich volgens pr-manager Aldo van Troost nog geen E-type-eigenaren met concrete belangstelling gemeld. “Maar gezien de destijds ook vanuit ons land positieve reacties zou het mij niet verbazen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †