James Autoservice onderstreept groeiambitie

Na het vertrek van directeur Denis van Altena zet Eric Vousten als interim-directeur de koers uit waarmee James Autoservice de toekomst ingaat. “Wij zijn de beste formule voor het onderhoud aan zakelijk ingezette auto’s.” Het invullen van witte vlekken op de kaart krijgt prioriteit.

Interim-directeur Eric Vousten is er de man niet naar om gedurende zijn bewind alleen maar op de winkel te passen. “Onderhoudssturing wint aan belang de komende jaren, niet alleen voor zakelijke rijders maar ook voor de particulier. Daar liggen voor ons kansen.”

Met het aanstellen van Eric Vousten heeft James Autoservice dik dertig jaar branche-ervaring in huis gehaald. Daar valt ook retailervaring onder, want Vousten was verantwoordelijk voor de Smart-centers van Autobinck in ons land. Daarnaast kent hij het merkkanaal en het importeurswereldje van binnenuit. De onafhankelijke markt is hem niet vreemd. 

De post van interim-directeur is zoals de naam al zegt tijdelijk en aanvullend op zijn bestaande werkzaamheden, benadrukt Vousten. “Mijn onafhankelijke marktpositie met VMS | Insight mocht niet geraakt worden, dat is cruciaal voor mij. Daarom vervul ik die taak tijdelijk en niet fulltime maar ben ik wel volledig toegewijd aan James Autoservice. Met mijn achtergrond als bedrijfskundige, mijn kennis van de branche en die van marketing in zijn algemeenheid kan ik samen met het team echt van toegevoegde waarde zijn voor James. Ik ben er niet om op de winkel te passen, dat zou ik ook niet willen.”

Nu doorpakken

Gevraagd naar zijn eerste indruk van de formule, constateert Vousten dat het gehalte aan efficiency en professionaliteit hoog is. “Wij zijn echt de beste formule voor het onderhoud aan zakelijk ingezette auto’s, daar ben ik van overtuigd. In Hilversum zit op het hoofdkantoor een compact maar professioneel en betrokken team. Mensen die weten van aanpakken. De ondernemers in het land kennen daarbij hun regio en hun klanten als geen ander, dus weten zij het beste waar lokaal behoefte aan is. Kortom, veel gaat er al goed. Nu moeten we verder doorpakken en daar zie ik een rol voor mij.”

Vousten viel direct de bescheidenheid van de formule op. “We mogen best wat meer opvallen in de markt.” Eén van de instrumenten daartoe wordt al op de achtergrond gerealiseerd. “We gaan alle vestigingen van een James-website voorzien. Daartoe werken we samen met Omniscale. In groepen van vijf worden die de komende weken uitgerold. De franchisenemers kunnen in fase twee zelf inloggen en hun vestigingssite beheren, het hoofdkantoor kan dan assisteren waar nodig. Via de site kunnen klanten onder meer direct bij hun eigen vestiging een afspraak inplannen.”

Onderhoudssturing

Traditioneel is James Autoservice een formule die zich onderscheidt met een stevige positie op de markt van zakelijk onderhoud. “En zeker niet alleen de leaseauto’s. Ook de mkb-er uit de buurt met meerdere auto’s is een veel en graag geziene klant bij onze franchisenemers.” Met de grootste leasemaatschappijen en met vele middelgrote en kleine leasemaatschappijen zijn er structurele afspraken. “Onderhoudssturing wint aan belang de komende jaren, niet alleen voor zakelijke rijders maar ook voor de particulier. Daar liggen voor ons kansen.”

Zo heeft de formule een eigen privateleaselabel, James Private Lease, ontwikkeld in samenwerking met leasemaatschappij Arval. “Veel autobedrijven hebben liever dat een klant gewoon een van de occasions uit de voorraad koopt. De markt verandert echter en als jij geen private lease in portefeuille hebt dan raak je de klant die daarnaar op zoek is kwijt aan een ander. Als je het wel kunt aanbieden dan bind je die klant voor jaren aan je bedrijf. Bovendien kun je een alternatief bieden als de klant begint op te zien tegen een aanstaande dure reparatie. Zie private lease niet als een bedreiging maar grijp de kans door er zelf mee actief te zijn. Voor een onafhankelijk autobedrijf is dat lastig, maar in een collectief zoals bij James zijn die opties er ineens wel.”

Onderhoudssturing is echter meer dan alleen vanuit leasemaatschappijen. Verzekeraars, belangenverenigingen en andere instituten bundelen inkoopvolume aan gunstigere tarieven. Vergeet ook niet de online platformen hiertoe te rekenen en dan hebben we het nog niet gehad over dienstverlening rondom connected cars. “Het speelveld rond de aftersales verandert nu heel snel en vaak buiten het gezichtsveld van een ondernemer die met de dagelijkse gang van zaken bezig is. Veel autobedrijven worden heel operationeel geleid. Dat is ook een belangrijke toegevoegde waarde van een formule: die stip op de horizon zetten en een koers formuleren.”

Processen

Ook wil Vousten de ondernemers helpen bij hun interne processen. “De zakelijke markt is er een waar tarieven scherp zijn. Wil je onder aan de streep wat kunnen verdienen dan zul je de interne processen echt op orde moeten hebben. We horen wel eens opmerkingen uit de markt dat je niets kunt verdienen aan zakelijk onderhoud. Dat hangt voor een groot deel af van hoe je processen zijn ingericht en hoe je de spin off van alle extra contacten positief weet uit te nutten. Wij kunnen daar veel in betekenen voor onze franchisenemers.”

Die zakelijke markt staat bovendien vooraan als het gaat om de energietransitie. Voor een formule zoals James Autoservice dus ook een speerpunt. “We zijn druk bezig om onze dienstverlening op EV-gebied, zowel qua reparatie en onderhoud als de laadvoorzieningen, te optimaliseren. Ik kan er niet veel over zeggen op dit moment, anders dan dat we inventariseren met welke eventuele partners we tot een optimaal aanbod kunnen komen voor onze klanten.”


‘Met zo’n 75 vestigingen nu is James Autoservice aan de kleine kant voor de zakelijke markt. We moeten de grens van honderd vestigingen doorbreken.’


Met zo’n 75 vestigingen nu vindt Vousten James Autoservice aan de kleine kant voor de zakelijke markt. “We moeten de grens van honderd vestigingen doorbreken. Het liefst zou ik er dertig, veertig bij hebben. Maar dat is een proces voor de lange termijn. Eerst richten we ons op de belangrijke witte vlekken op de kaart.” In acht van de twaalf provincies heeft Vousten zogenoemde prio-gebieden aangewezen. “Daarbij hebben we puur gekeken naar de lokale markt en eventuele geografische aandachtspunten. Zo zijn er best wat middelgrote steden waar we graag een vestiging of een extra vestiging zouden willen.” 

Een aantal van de franchisenemers heeft nu al meerdere vestigingen, zoals Stuart, Smits Auto en De Beelen Groep. “Dat moet je wel passen, als ondernemer. Niet iedereen wil en/of kan dat. Als de wil er is, dan begeleiden we zo’n ondernemer met alle plezier in zo’n traject maar onderschat het niet. Het is zeker geen doel op zich om de groei in het netwerk al dan niet met bestaande partners te realiseren. Elke situatie wordt afzonderlijk beoordeeld.” 

  • Avatar
    30 april 2021 om 13:46
    Permalink

    volgens mij willen ze al meer dan 10 jaar groeien.
    het lukt alleen nog niet zo goed.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *