‘Miljoen minder auto’s verkocht door corona’

De autoverkoop in West-Europa zal dit jaar krimpen met elf procent, naar 12,7 miljoen stuks, stelt branche-analist Ferdinand Düdenhoffer in de Duitse krant Die Welt. “En dat is nog een zeer optimistische schatting.”

Aanname bij dit getal is namelijk dat de corona-pandemie in West-Europa binnen drie maanden afkoelt en de economie weer begint te draaien, weliswaar op een lager niveau. Zonder ‘corona’ was de Europese autoverkoop toch al teruggelopen, naar 13,7 miljoen stuks, maar het virus haalt daar volgens Düdenhoffer nog eens een bijna een miljoen vanaf.

China

De situatie in China kan een voorbode zijn. Daar rapporteerde brancheorganisatie China Passenger Car Association (CPCA) over de maand februari een afname van tachtig procent in de verkopen ten opzichte van februari 2019. Op de afzetmarkt voor nieuwe auto’s in West-Europa (27 lidstaten, het VK, Zwitserland, Noorwegen en IJsland) heeft Italië tot op heden de zwaarste klappen geïncasseerd. Dudenhöffer verwacht daar voor heel 2020 een min van zo’n 16 procent ten opzichte van 2019. Duitsland staat een terugloop van 14 procent te wachten, Frankrijk 13 procent.

Tien jaar

De brancheanalist gaat ervan uit dat de West-Europese markt voor nieuwe personenwagens nog tien jaar nodig zal hebben om terug te keren op het afzetniveau van 2019 (14,3 miljoen). Behalve het coronavirus speelt in dat scenario ook de transitie naar elektrisch rijden een rol. Voor de fabrikanten, en nog meer voor de toeleveranciers, komen er veeleisende tijden. “Zelfs bij een optimistische inschatting moeten we door de corona-schok in delen van de auto-industrie rekening houden met een spoor van verwoesting.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *