Nederlander leent vaker voor nieuwe auto

Het aantal aanvragen voor autoleningen is fors gestegen in 2017. Nederlanders lenen dit jaar 32 procent vaker voor de financiering van een auto. Het gemiddelde leenbedrag is echter met 337 euro gedaald naar 9.154 euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse Autolening Onderzoek 2017 van Geldshop.

De intermediair vergeleek duizenden autoleningaanvragen uit de eerste acht maanden van 2017 met dezelfde periode in 2016. Het gemiddelde bedrag daalde van 9.491 naar 9.154 euro – ruim 3,5 procent minder dan in 2016. Mede dankzij die afname werden dit jaar minder aanvragen afgewezen vanwege een overschrijding van de maximale leencapaciteit.

Jongeren lenen vaakst

Autoleningen worden vooral aangevraagd door jongvolwassenen van 18 tot 30 jaar oud. Hun  gemiddelde leenbedrag is echter wel het laagst van alle leeftijdsgroepen, namelijk 7.778 euro. Het lijkt er volgens Geldshop op dat jongvolwassenen steeds vaker autoleningen aanvragen vanuit een thuiswonende situatie. Het aantal leningaanvragen van thuiswonenden is dit jaar namelijk gestegen met ruim 213 procent. Ouderen tussen de 51 en 64 jaar vragen gemiddeld het hoogste leenbedrag aan: 11.805 euro.

Gelderse man kampioen

Kijkend op provinciaal niveau blijkt dat Gelderse mannen en vrouwen het meeste lenen voor een auto; respectievelijk 10.899 euro en 10.039 euro. Vrouwen in Limburg vragen gemiddeld het laagste leenbedrag van alle vrouwen, namelijk 6.362 euro. Van alle mannen vragen de Friese mannen het laagste leenbedrag, namelijk 7.169 euro. Vind hier het volledige onderzoek.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †