VW verhoogt productiedoel EV met 50%

Volkswagen wil dat vóór het einde van 2023 één miljoen elektrische auto’s zijn fabrieken hebben verlaten. Eerder verwachtte Volkswagen deze mijlpaal te realiseren in 2025.

Voor dat jaar richt het merk zich nu op anderhalf miljoen e-auto’s, vijftig procent meer dan oorspronkelijk gepland. Het eerste model van VW’s generatie elektrische auto’s is de ID.3. Hij gaat naar verwachting komende zomer de weg op en komt in de tweede helft van 2020 naar Nederland.

De ID.3 is het eerste model van de ID. Family met als basis het nieuwe MEB-platform van Volkswagen. De productie is inmiddels gestart in Zwickau. Het is de eerste grote fabriek ter wereld die volledig wordt omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. Wanneer er tegen 2021 zo’n 330.000 exemplaren van de ID. Family van de band rollen, is deze fabriek de grootste en meest efficiënte productiefaciliteit van elektrische auto’s in Europa. Binnenkort start ook de productie in de Verenigde Staten en China. Volkswagen maakt haar MEB-platform ook beschikbaar voor andere autofabrikanten. Zo gaat Ford er vanaf 2023 ook een elektrische auto op bouwen. De concurrent verwacht binnen zes jaar zo’n 600.000 exemplaren te gaan verkopen.

Accu

Volkswagen werkt ook aan het ontwikkelen, testen en produceren van accupakketten. In 2020 start het merk in samenwerking met de Zweedse accubouwer Northvolt met de ombouw van de fabriek in Salzgitter naar de eerste accufabriek met een capaciteit van 16 gigawattuur. Deze faciliteit gaat naar verwachting vanaf eind 2023 starten met de productie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *