Wagenpark 2030 uitdaging voor dealer en universeel

Kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders presenteert, in samenwerking met onderzoeksbureau Trend-Rx, het rapport ‘Prognose Wagenpark 2030’, dat een beeld schetst van de ontwikkeling van het wagenpark in Nederland en wat dit betekent voor het rendement van autobedrijven, zowel dealer als universeel.

Het rapport laat aan de hand van een aantal ontwikkelingen zien hoe het Nederlandse wagenpark tot aan het jaar 2030 zal veranderen. Daar zitten positieve kanten aan, maar verandering vereist aanpassing.

Positief

De belangrijkste positieve ontwikkeling is wel dat het wagenpark nog altijd toeneemt. Ric van Vugt, naast Arno Onink co-auteur van het rapport: “Allereerst zien we dat de bevolking in Nederland nog altijd toeneemt. Verder is er een toename van het aantal huishoudens, vooral van één- en tweepersoonshuishoudens. Die willen toch nog steeds veelal een auto hebben. En je ziet dat ouderen, 65-plussers steeds langer blijven doorrijden.”

Kanttekeningen

Het rapport plaatst de nodige kanttekeningen bij dit positieve verhaal. Ric van Vugt: “Het wagenpark verzakelijkt. Dat is één. Werden vroeger nogal wat auto’s aan de particulier verkocht, tegenwoordig is dat echt marginaal. En wat er nog aan particulieren wordt afgeleverd, is vaak private lease. Dus autobedrijven krijgen veel meer met sturende partijen als leasemaatschappijen te maken in plaats van met autobezitters die zelf beslissen over onderhoud en reparatie. Daarnaast is de elektrificatie van het wagenpark van invloed. Nu is de onderhoudsbehoefte van de elektrische auto nog niet heel veel minder dan van de brandstofauto, maar de verwachting is wel dat de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s terug gaat lopen. Daar komt nog bovenop dat het aantal apk-keuringen als gevolg van elektrificatie gigantisch gaat afnemen, omdat het apk-regime voor een elektrische auto anders is dan voor bijvoorbeeld een dieselauto.”

Sanering

Conclusie van het rapport is dat het wagenpark de komende jaren substantiële veranderingen ondergaat, die niet per definitie slecht hoeven uit te pakken voor het autobedrijf. Ze vereisen wel dat het autobedrijf daarop inspeelt. Ric van Vugt: “Ondernemers zullen goed op hun winkel moeten passen en het is waarschijnlijk dat er wel een sanering aan de onderkant van de universele markt zit aan te komen.”

Twee versies

Het rapport is beschikbaar in twee versies: één voor de retail en één voor de verzekeringsmarkt. Ric van Vugt: “De eerste drie hoofdstukken van beide versies zijn gelijk. Vervolgens gaat het rapport voor verzekeraars meer in op bijvoorbeeld de verschuiving van casco- naar WA-verzekering en de opkomst van de directe verzekering, terwijl het retailrapport meer gaat over ontwikkelingen met betrekking tot onderhoud en reparatie.”

Bestel het digitale rapport voor de retail, of voor de verzekeringsmarkt. Bij aankoop van het rapport is de mogelijkheid van een persoonlijk, (online) klankbordsessie met de makers inbegrepen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2588 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

2 reacties op “Wagenpark 2030 uitdaging voor dealer en universeel

  • Avatar
    18 maart 2021 om 13:39
    Permalink

    Waarschijnlijk is het rapport al weer verouderd door de Corona. Of is hier al wel rekening gehouden met de mogelijkheid dat bedrijven, ook na de Corona, personeel zo veel mogelijk thuis wil laten werken? En derhalve dus minder kilometers gereden gaat worden, met weer als gevolg dat de 2de auto bij veel gezinnen meer stil staat dan dat er mee gereden word.

    Dus die belangrijkste positive ontwikkeling kan waarschijnlijk al weer geschrapt worden.

    Die sanering waar over gesproken word zal zeker plaats gaan nemen, maar niet alleen aan de onderkant van universeel ben ik bang.

    Beantwoorden
  • Avatar
    29 maart 2021 om 11:55
    Permalink

    Beste Frank,

    In het rapport is vanzelfsprekend rekening gehouden met de gevolgen van de Corona-crisis. Zo is de prognose van het aantal zakelijke personenwagens naar beneden bijgesteld en is ook de verwachting van het aantal gereden kilometers aangepast. De verkoop van het aantal particuliere personenwagens zal door Corona echter beperkt worden beïnvloed. Het is gebleken dat men vooral minder het OV wil gebruiken en vaker de auto (zie verkoop gebruikte auto’s sinds de Corona-uitbraak). Daarbij moet ook niet worden vergeten dat forse groepen werknemers, zoals bijvoorbeeld de 1,4 miljoen zorgmedewerkers, niet thuis kunnen werken. Dus ja, Corona heeft zeker invloed, maar waarschijnlijk minder dan vaak wordt verondersteld. Deze verwachtingen zijn in dit rapport uitgewerkt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *