Column Thijs de Baaij: Schade verdient beter

“Schadeherstel begint niet bij de aanrijding maar bij de aanschaf van de auto. Tijdens het verkoopgesprek vraag ik de klant altijd of ik ’m ook een verzekering mag aanbieden.

Thijs de BaaijIk heb een samenwerking met Carmeleon, onderdeel van Generali. Wij kunnen tot vijftienhonderd euro direct repareren, pas bij hogere bedragen komt de expert. De klant heeft geen eigen risico en wordt evenmin gedirigeerd naar verplichte hersteladressen. Bovendien kan ik mensen hier in de zaak ook een opstal- of inboedelverzekering aanbieden.

Samenwerking

Bij ruitschade werk ik standaard samen met Anca. Zit hier niet ver vandaan, in Wijchen. Kunnen we de reparatie niet claimen, omdat er afspraken zijn met een van de grote landelijke ruitspecialisten, dan komt Anca de werkzaamheden hier bij ons uitvoeren. In ruil daarvoor ontvangen wij een credit van vijftig euro. Daarmee verdien je onder de streep dus zelf niet veel, maar het is goed voor de relatie dat de klant ook voor dit soort klussen bij ons terecht kan. We krijgen hier twee à drie gevallen in de week binnen. Ruitschade, carrosseriewerk, complex, cosmetisch – alles. Ik heb een afspraak met carrosseriebedrijf Nillessen in Groesbeek. De marges zijn zeer interessant. We doen alle merken en modellen. Laatst hebben we nog een Porsche gehad. Ik zeg ook altijd tegen klanten dat ik hun auto naar ‘ons’ schadeherstelbedrijf breng. Daar is niks aan gelogen, gezien de samenwerking. Mensen mogen gerust mee, als ze dat willen – geen probleem. Maar de afwikkeling van de schade verloopt via mij. Dat willen de klanten ook: ze hebben niks met partij X, Y of Z, ze hebben iets met ons. Met het oog op de toekomst heb ik wel eens georiënteerd op de aanschaf van apparatuur, om lasercamera’s in gedeeltelijk zelfrijdende auto’s te kalibreren. Nou, daar wacht ik nog maar even mee. Ik hanteer als verdienmodel dat ik een investering er binnen drie jaar moet uithebben. Dat zie ik met de huidige aantallen ADAS-auto’s nog niet gebeuren, los van het feit dat ik eigenlijk onvoldoende ruimte heb voor dergelijke apparatuur. Je kunt beter goede afspraken maken met specialisten die wél de schaal hebben, zodat je werkplaats figuurlijk gesproken groter wordt en meer functionaliteiten herbergt.

Lichte schades

In plaats van het serieuzere schadeherstel, met alle investeringen die daar bij horen, zie ik meer brood in het lichtere werk. Uitdeuken zonder spuiten, spot repair, poetsen, maar dan voor ándere autobedrijven. Je brengt de occasion die je wil verkopen naar mij, in plaats van het zelf te doen voor honderd euro minder, maar ook voor honderd euro minder kwaliteit. Een tijd terug kreeg ik het voorstel een schadeherstelbedrijf over te nemen. Ik heb het niet gedaan. Omdat ik helemaal niet uit die toch sterk gespecialiseerde branche kom. Maar ook omdat ik geen trek heb in strikte afspraken met grote partijen. Dan wordt ik op enig moment een verlengstuk, krijg ik te maken met uitgeknepen prijzen in plaats van dat ik ondernemer blijft. Ik zit hier om geld te verdienen, niet om alles voor een habbekrats te moeten doen. Op een spiegelkapje spuiten kan ik geen tien procent korting geven. Leven en laten leven, dat is een van mijn motto’s.” Deze column is ook te lezen in nummer 12 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 8 december verschijnt.

Thijs de Baaij

Thijs de Baaij in Nijmegen is Bovag Autobedrijf van het Jaar.

Van Thijs de Baaij zijn er nog 10 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Thijs de Baaij