Focwa onderzoekt schadelast EV’s

De data-analyse leert verder dat 1 op de 3 Tesla-rijders elk jaar schade rijdt. Het hoe en waarom van deze en andere uitkomsten is onderwerp van nader onderzoek. De resultaten worden waarschijnlijk komend najaar gepresenteerd op het jaarcongres van de brancheorganisatie.

Eerste fase

Focwa-bedrijven maken voor iedere herstelling een bewijs met vier jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Op basis van de managementinformatie die hieruit voortvloeit, kan in kaart worden gebracht welke auto’s schade rijden. Met deze gegevens in de hand voerde de brancheorganisatie onlangs een eerste onderzoek uit naar de impact van schades bij elektrische auto’s. Daarbij dienden CBS, RDW, RvO en Audainsight als externe bronnen.

Gezien de gemiddelde schadefrequentie van eens in de 8,5 jaar en een actueel wagenpark van 8,8 miljoen personenauto’s, worden jaarlijks ongeveer één miljoen schades gerepareerd. Een eerste data-analyse van gerepareerde auto’s uit de top 10 rondrijdende batterij-elektrische auto’s (BEV) leert dat deze voertuigcategorie niet een keer in de 8,5 jaar schade rijden, maar eens per 4 jaar. Onderstaande Top 10 omvat volgens Focwa negentig procent van alle batterij-elektrische personenauto’s in Nederland (2018)

1             Tesla Model S 12.719
2 Nissan LEAF 6.360
3 Tesla Model X   4.640
4 Volkswagen e-Golf 4.583
5 Renault Zoe 4.086
6 BMW i3 3.999
7 Jaguar I-Pace 3.557
8 Hyundai Ioniq   2.747
9 Tesla Model 3    2.710
10 Hyundai Kona 1.787

Hoger schadebedrag

Het gemiddelde bedrag dat verzekeraars uitkeren na schade aan een auto bedroeg vorig jaar 2018 1.316 euro. Uit de cijfers die Focwa nu publiceert, blijkt dat schades aan elektrische auto’s gemiddeld genomen veel duurder zijn. Volgens de branchevereniging valt dit te verklaren door de technische complexiteit van elektrische auto’s, duurdere onderdelen en grotere schades.

Aantal BEV-auto’s bij een Focwa-schadehersteller

  2017 2018 2019
  Aantallen Schade in euro Aantallen Schade in euro Aantallen (tot 1/5/19) Schade in euro
Tesla Model S 3.000 €2.000 4.500 €2.100 1.350 €2.200
Tesla Model X 600 €3.000 1.600 €3.100 650 €3.400
Nissan LEAF 450 €1.500 900 €1.800 450 €2.000
Hyundai Ioniq 50 €2.000 800 €1.200 300 €2.000
Volkswagen e-Golf 100 €1.200 600 €1.800 250 €1.600

Ter nuancering wijst Focwa erop dat batterij-elektrische auto’s voornamelijk voorkomen in het zakelijke segment, waarbij de leasemaatschappij eigenaar is van de auto. Niet alleen rijden leaserijders meer kilometers (en is er dus een verhoogde schadekans), ook dient schade in alle gevallen schade te worden gemeld bij de leasemaatschappij. Voor de particuliere rijder is dit een vrije keuze. Maar zelfs met inbegrip van een ruime foutenmarge blijft het aantal schadegevallen van elektrische auto’s vele malen hoger dan bij auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.

Tesla: 1 op 3

Van de rondrijdende BEV-auto’s heeft gemiddeld een kwart van de auto’s elk jaar schade. De Tesla’s Model S en Model X spannen echter de kroon: 1 op de 3 rijdt elk jaar schade. Ook is het bedrag vele malen hoger dan het gemiddelde. Een Model X bijvoorbeeld staat al snel voor meer dan drieduizend euro schade in de boekhouding. Woordvoerder Brecht Grieten benadrukt dat de resultaten uit dit onderzoek geen waardeoordeel geven over het nut en de noodzaak van elektrische auto’s. “Het is slechts een weergave van de feiten. Nadere analyse moet leren welke oorzaken zich achter deze feiten ophouden.”

Op 10 september organiseert Automotive Insiders het Nationaal Schadecongres. Klik hier voor meer informatie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

  • Avatar
    25 juli 2019 om 12:52
    Permalink

    Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat elektrische auto’s veel sneller accelereren dan de gemiddelde auto met brandstofmotor?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *