iBoss Orange, het schadeherstelplatform van de toekomst

Hans van Poorten: “Het gaat om integratie, dat je geen synchronisatieslagen hoeft te maken. Op het platform is alle informatie direct beschikbaar.”

Aan het woord is Hans van Poorten, eigenaar van iBoss, dat sinds 2005 een softwarepakket voor het schadeherstelbedrijf op de markt brengt. “Het biedt nu al integraties met alles wat voor het schadeherstelproces relevant is: verzekeraars, bestelplatforms, calculatiesystemen, RDW-gegevens en bijvoorbeeld ook een meetinstrument voor klanttevredenheid. In 2015 zijn we gestart met het herbouwen van ons product. Waarin het nieuwe iBoss Orange zich van het oude iBoss onderscheidt is dat het toegang biedt aan meer partijen dan alleen het schadeherstelbedrijf, denk aan onderdelenleveranciers, verzekeraars, leasemaatschappijen… Het platform is zo gebouwd dat nieuwe partijen er moeiteloos op aangesloten kunnen worden. Volgend jaar komt er bijvoorbeeld een expertiseapplicatie voor expertisebedrijven.”

“We denken in de modernste mogelijkheden. We hebben bijvoorbeeld een afspraakherinnering in het systeem zitten, zowel via sms als e-mail. Het schadeherstelbedrijf kan bijvoorbeeld instellen dat de klant een dag van tevoren een herinnering krijgt dat hij de volgende dag in de werkplaats verwacht wordt. Er komt ook een klantenapp, waarmee de klant geïnformeerd kan worden over het schadeherstelproces. Er zijn diverse notificatiemogelijkheden voor de schadehersteller. Hij wordt dus geholpen bij het doorlopen van het proces. Ieder proces heeft nu eenmaal een aantal stappen die moeten worden doorlopen.”

Calculatie

Waar andere aanbieders van schadeherstelsoftware zich beperken tot één calculatiesysteem biedt iBoss Orange binnenkort zelfs meerdere systemen. “In de loop van 2020 gaan we ook GT Motive aanbieden, want ik ben er een groot voorstander van dat er meerdere calculatiesystemen naast elkaar bestaan. Dat is alleen maar goed voor de concurrentiepositie. Het houdt iedereen scherp. Net als dat wij niet de enige aanbieder van schadeherstelsoftware zijn. Het zou de prijs maar opdrijven als er maar één zou bestaan en daar is ook de ondernemer niet bij gebaat.”

We leven in het platformtijdperk. Voor één activiteit, in dit geval schadeherstel, zijn alle partijen erbij gebaat dat zij op één plek te vinden zijn. “Het gaat om integratie, dat je geen synchronisatieslagen hoeft te maken. Op het platform is alle informatie direct beschikbaar. Wanneer er nu een opdracht van een verzekeraar binnenkomt, totdat de schade is gerepareerd, betaald en weer uit het systeem gaat; dat hele traject is nu in één.”

Het openingsscherm van het nieuwe schadeherstelplatform iBoss Orange.

Ketens

Ongeveer een derde van de totale gestuurde schadestroom loopt nu al via iBoss. Met name ketens, die veel informatiestromen te verwerken hebben, zijn gebaat bij een platform. Het nieuwe platform biedt dan ook tal van ketenfunctionaliteiten. “De ketens kunnen centraal hun bedrijven aansturen en beschikken via iBoss Orange over centrale managementinformatie. Ketens kunnen over de vestigingen heen plannen, afhankelijk van de beschikbare capaciteit. Ze kunnen plannen op basis van beschikbare apparatuur, die misschien niet op iedere vestiging aanwezig is. Ketens kunnen hun eigen data via het platform laten lopen, zodat ze op elk moment daarover kunnen beschikken.”

iBoss
Het softwarepakket voor schadeherstelbedrijven iBoss kwam in 2005 op de markt. Het biedt een geïntegreerde totaaloplossing die naadloos aansluit op alle bedrijfsactiviteiten van het schadeherstelbedrijf. Een team van vijf softwareontwikkelaars is sinds 2015 gaan bouwen aan het geheel nieuwe iBoss Orange-platform. Het platform is cloud based en draait geheel op internet. Het schadeherstelbedrijf hoeft dus niet te investeren in een eigen server. De eerste geselecteerde bedrijven zijn eind 2019 al actief met het platform. Vanaf januari 2020 worden geleidelijk alle bedrijven die met iBoss werken omgezet naar iBoss Orange. Het platform is beschikbaar als algemeen product. Voor grotere afnemers, zoals verzekeraars of schadeketens, kan iBoss het platform ook als maatwerk aanbieden.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2257 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *