In het recentelijk verschenen rapport The Future of Car Repair schetsen analisten van het schadeherstelplatform Fixico een toekomst waarin een groter aandeel is weggelegd voor sturende marktpartijen in de aftersales. De basis daarvoor ligt bij ecosystemen met een hoge mate van connectiviteit en intelligente matchmaking.

Bij de analyse heeft Fixico de blik gericht op een bredere aftermarket dan die van schadeherstel alleen. Het platform dat oorspronkelijk werd ontwikkeld om de processen rond het schadeherstel te vereenvoudigen en vooral te digitaliseren is immers ook in andere aftersalessegmenten te gebruiken. De stimulans daarvoor komt bij een aantal technologische trends vandaan, waaronder digitalisering, over the air functionaliteiten, connectiviteit, remote diagnostics en kunstmatige intelligentie. Door deze te koppelen aan de veranderende mobiliteitswensen en het toenemende aandeel van fleet en lease in de aftersales komt er ruimte voor een ecosysteem dat deze trends met elkaar verbindt. Vooral het groeiende aandeel fleet en lease is hier van belang, iets wat begin dit jaar ook al werd aangezwengeld door een rapport van Clepa en de Boston Consulting Group.

Smart matchmaking

In het ecosysteem dat Fixico voor ogen heeft, fungeert het platform zelf ten behoeve van autobedrijven en schadeherstellers als regisseur of matchmaker voor fleetmanagers, verzekeraars, tussenpersonen, schademanagers, de nieuwe Aziatische autofabrikanten (lees: de Chinese OEM’s) en bijvoorbeeld onderdelenleveranciers. Op termijn kunnen vervolgens veel van de sturende beslissingen via kunstmatige intelligentie (smart matchmaking) tot stand worden gebracht.


Fixico’s systeem van het toewijzen van reparatie- en onderhoudsklussen kan ook variabelen inzetten ten aanzien van duurzaamheid en bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk van de diverse partijen als keuze- en sturingsvoorwaarde meenemen.


In eerste instantie gaat het vooral om een B-to-B denkrichting, waarbij niet de berijder maar de eigenaar (fleet en lease) de reparatie- en onderhoudsfactuur betaalt en in die rol weinig emotionele binding heeft met de schadeherstellers en autobedrijven waar het werk naartoe wordt gestuurd als R.O.B.-partner van dat moment. Die emoties heeft kunstmatige intelligentie ook niet. Die wijst eenvoudigweg een reparatie- of onderhoudsklus –apk zelfs – toe aan de voor dat moment beste match. De KI-robot zorgt daarbij niet alleen voor de sturing, maar ook voor een afspraak voor levering van de onderdelen.

Competenties

Iedere partij die is geïntegreerd in het platform en betrokken is bij de reparatie heeft continu inzicht in de voortgang van het reparatieproces. Het lijkt wat futuristisch, maar deze manier van werken zal in een B-to-B-omgeving al snel realiteit kunnen worden. Interessant is dat Fixico ten aanzien van de sturing door de KI-robot onder andere uitgaat van het kennisniveau – lees: de competenties – van het betreffende auto- of schadeherstelbedrijf. Is het bedrijf bijvoorbeeld wel of niet in staat om ADAS-kalibratie uit te voeren, of een bepaalde complexe reparatie? Het systeem kan ook variabelen inzetten ten aanzien van duurzaamheid en bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk van de diverse partijen als keuze- en sturingsvoorwaarde meenemen, zodat niet alleen, zoals Fixico het stelt, een efficiënter maar ook een duurzamer herstelproces kan worden gestimuleerd. Op basis van de eerdere geleverde prestaties van de diverse partners in het ecosysteem kan middels kunstmatige intelligentie steeds weer de beste prijs-prestatie worden geleverd, waarbij die verhouding wordt bepaald door de parameters van de partij die uiteindelijk de werkplaatsfactuur moet betalen.

Werkplaats van de toekomst

Fixico verwacht dat werkplaatsen steeds vaker een specialisme zullen omarmen, waardoor ze alleen nog maar geavanceerde, technisch complexe reparaties krijgen toegewezen, terwijl de meer simpele werkzaamheden naar andere werkplaatsen gaan, iets wat in de schadeherstelsector feitelijk al gebeurt.

Werkplaatsconcepten die bijvoorbeeld afspraken hebben met leasemaatschappijen, of partnerafspraken met de opkomende Aziatische merken kunnen eveneens in het ecosysteem van Fixico worden ingebracht. Het gaat er vooral om dat de eindklant, inclusief de berijder, een maximale klantbeleving ervaart, zowel digitaal (de kerncompetentie van Fixico) als fysiek in de werkplaats van de aangesloten partners.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties