Amerikaans onderzoek: ADAS 2 verre van perfect

Adaptive cruise control en active lane-keeping blijken niet in alledaagse rijsituaties effectief te presteren. Tijdig stoppen bij het naderen van stilstaande voertuigen, bochten en heuvels nemen – een oplettende menselijke bestuurder blijft vooralsnog nodig.

Prestaties van de testvoertuigen bij drie bochten en drie heuvels.
Prestaties van de testvoertuigen bij drie bochten en drie heuvels.
Tot die conclusie komt het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety op grond van onderzoek. De systemen zijn vaak overactief met remmen en laten het voertuig in de berm belanden  omdat de sensoren niet altijd de belijning herkennen. Geheel en al vreemd is het trouwens niet. Dit soort functies behoort tot het ADAS-niveau 2, waarin de techniek ondersteunt maar de bestuurder zelf alert moet  blijven.

Adaptive cruise control

De test werd uitgevoerd met een BMW 5-serie (2017, ‘Driving Assistant Plus’), Mercedes-Benz E-Class (2017, ‘Drive Pilot’), Tesla Model 3 (2018) en Model S (2016, beide met ‘Autopilot’, versie 8.1. c.q. 7.1) en de Volvo S90 (2018, ‘Pilot Assist’). Alle vijf modellen beschikken over volgens de IIHS “superieure’ automatische remsystemen. De technici onderwierpen de proefkonijnen aan vier verschillende tests. Daarbij varieerden onder meer de instellingen van de adapative cruise control. In één situatie werd het hulpsysteem uitgezet, om de automatische rem bij een snelheid van vijftig km/u te testen. Hierbij werd het stilstaande object (een ballon) uitsluitend door beide Tesla’s aangereden. Met het ACC wél in werking bleken de Tesla’s juist eerder en gelijkmatiger af te remmen. Met name het Volvo-model presteerde hier slechter dan zijn concurrenten.

Schaduwen

Buiten het testcircuit, op de openbare weg, constateerden de onderzoekers dat de Model 3 op sommige momenten als enige reageerde op gestopte voorgangers. Anderzijds remde de auto gedurende 180 kilometer testrijden twaalf keer uit zichzelf af. In zeven gevallen bleek het systeem te reageren op schaduwen van bomen op de weg. “Er ontstonden geen gevaarlijke situaties, aangezien het afremmen zachtjes gebeurde. Maar in druk verkeer en bij abrupt afremmen kan het een aanrijdingsrisico vormen”, meldt IHHS.

Irritatie

Bovendien kan het zorgen voor irritatie – zodat de bestuurder het ACC uitschakelt. Conclusie van de onderzoekers: de huidige generatie techniek levert absoluut een actieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, maar schiet nog tekort om in alle situaties op de weg de regie te voeren. “Een autonoom voertuig in serieproductie dat op elk moment zijn eigen route kan rijden staat nog niet bij uw plaatselijke autodealer. En dat blijft nog wel een tijdje zo. We zijn er nog niet.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †