Airbagprobleem: 60.000 Toyota’s naar werkplaats

Louwman & Parqui roept ongeveer zestigduizend Toyota’s terug naar de werkplaats, in verband met manco’s aan de airbags. De maatregel is onderdeel van een wereldwijde recall.

De maatregel betreft in ons land de Avensis, Corolla en Yaris van elf t/m achttien jaar oud. Bij 12.458 exemplaren bevat de passagiersairbag van toeleverancier Takata een ontsteker die eventueel niet goed of op het onjuiste moment kan afgaan. Overigens werken volgens de Nederlandse importeur wereldwijd negentien autofabrikanten met deze Takata-onderdelen – ook Europese. Industriebreed zouden wegens dit defect tussen de 65 miljoen en 70 miljoen voertuigen worden ontboden bij de dealer. De overige 47.757 in Nederland terug te roepen voertuigen kunnen te maken krijgen met een probleem van andere aard: een gebrekkige airbagcomputer. Om daadwerkelijke storingen voor te zijn, moeten ook deze auto’s terug naar de werkplaats. In beide gevallen wordt de aanpassing kosteloos in ongeveer een uur doorgevoerd. Klanten worden actief geïnformeerd over het verdere verloop. Uitgangspunt van Toyota blijft, zo zegt woordvoerder Guido Roozekrans, dat een recall start zodra zich een euvel voordoet bij een van zijn modellen, ongeacht de leeftijd van de auto. “Wat niet betekent dat alle auto’s in een recall het euvel ook echt allemaal hebben.” Takata kampt al jaren met technische problemen. Spontaan geactiveerde airbags zorgden voor dodelijke slachtoffers, aanhoudende verliezen en een lange reeks recalls.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †