Autotechnica als beurs voor concepten

De Belgische markt, met name het universele kanaal, heeft een groeispurt ingezet wat betreft de uitrol van werkplaatsconcepten en -formules, en in iets mindere mate de productgerelateerde formules. Op de vele vierkante meters die vier grote distributeurs op de Autotechnica-vakbeurs bezetten, was dat goed te merken.

Na de pandemische jaren was Autotechnica eind maart weer een ouderwetse vakbeurs voor onderdelen, gereedschappen, werkplaatsapparatuur en carwash. Een vakbeurs waar weer handen geschud konden worden, schouder aan schouder demonstraties konden worden bijgewoond en waar men bij de diverse horecapaviljoens weer eens met elkaar een pintje kon drinken. Een vakbeurs zoals die bedoeld is en klaarblijkelijk nog altijd in een behoefte voorziet.

De Belgische aftermarket, en zeker de aftersales, heeft er altijd wat anders uitgezien dan in Nederland. Bij onze zuiderburen heeft het universele autobedrijf – mede onder invloed van een ander apk-keuringsregime – zich pas later geïnteresseerd voor de marketing van reparatie en onderhoud. De online klant brengt daar verandering in. Die wil de verschillende aanbieders beter met elkaar kunnen vergelijken, iets waar het prijsvergelijkingsplatform IDGarages op inspeelt, en bijvoorbeeld op afstand een werkplaatsafspraak kunnen maken. Hiervoor bieden de werkplaatsconcepten uitkomst, die hen dankzij de krachtenbundeling meer mogelijkheden biedt dan het individuele garagebedrijf.

Concepten

Er is in België een professionaliseringsslag gaande die mede heeft geleid tot een eerste sanering onder vooral kleine schadeherstellers en garagebedrijven. Daarnaast is er steeds meer behoefte aan commerciële ondersteuning middels een full service werkplaatsconcept. Niet alleen door de conceptgevers wordt op dit gebied flink gas gegeven. Moest je op voorgaande edities van Autotechnica echt op zoek gaan naar een concept, nu waren er verschillende vertegenwoordigd, waarvan de meeste ook nog eens groot uitpakten, waaronder AutoFirst, AD Autobedrijf, CarProf, Quality Garage, Bosch Car Service, Autocrew, 1,2,3 Autoservice, Champion Oil, Moobi, Requal, Eurorepar en EuroGarage (in Nederland beter bekend als CarXpert).

Grossier

Het universele autobedrijf omarmt het conceptdenken en dat betekent voor onderdelendistributeurs en hun grossiersvestigingen de kans op een hoge mate van klantenbinding. Op Autotechnica ontbraken daarom de ondersteunende grossiersgroepen niet, want net als in Nederland zijn zij de motor achter de werkplaatsconcepten. LKQ-VHIP (bij ons LKQ-Fource), Brezan (Alliance Automotive Group Benelux), Distrigo van Stellantis en sinds kort D’Ieteren middels het overgenomen PHE-Doyen waren prominent aanwezig. Alle hiervoor genoemde werkplaatsconcepten behoren dan ook tot één van deze vier internationale distributeurs.

Eigen concepten

D’Ieteren presenteerde op de beursvloer daarnaast ook nog het eigen schadeherstelconcept WonderCar. Volgens ingewijden staat er bij D’Ieteren een soortgelijk eigen universeel garageconcept in de planning. Dit full service werkplaatsconcept zal waarschijnlijk onder de naam WonderService worden geïntroduceerd. Verder zagen we bij LKQ het concept Quality Garage, dat alleen nog in België en Luxemburg wordt gevoerd. Het zal interessant zijn om deze ontwikkelingen te volgen, want synergiemogelijkheden en van elkaar leren, leveren altijd wat op.

Dirk Lampaert (Technical Concept Manager Group bij Doyen) toont trots de Emergency Plug. “Hulpdiensten lopen bij elektrische voertuigen tegen unieke problemen aan. Zo kan een voertuig zonder het te weten nog actief zijn en door een inzittende in beweging gebracht worden. Levensgevaarlijk voor betrokkenen. Deze Emergency Plug is een simpele en snelle remedie. Door de plug denkt de auto in de laadmodus te zijn en kan dus niet rijden. Let wel: het hoog-voltagesysteem blijft gewoon actief, er blijft ook spanning staan op het batterijpakket. Voor werkzaamheden daaraan gelden de bekende regels zoals het verwijderen van de serviceplug en andere maatregelen.” Hulpdiensten zoals de ANWB tonen belangstelling, daarnaast is het voor autobedrijven een makkelijk instrument om het voertuig te immobiliseren.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.