Autotechnica weer op de kaart

De laatste editie van de vakbeurs Autotechnica in Brussel dateert alweer van 2018. Nadat de pandemie drie keer voor uitstel zorgde, is het nu zeker: van 27 tot en met 30 maart 2022 is Autotechnica en ServiceStation Carwash terug in de Brussels Expo. En dat belooft voor alle automotive professionals uit de Benelux een aantal mooie vakdagen op te leveren.

Co-organisator en beursmanager Klaus Van Cauwenberghe zet de deuren van de Brussels Expo wijd open. “Het wordt absoluut een grote en drukbezochte autovakbeurs voor de hele Benelux.” Van Cauwenberghe heeft zich ondanks alle virussen de afgelopen jaren niet uit het veld laten slaan en heeft met zijn team onvermoeid aan de huidige editie van Autotechnica gewerkt. Met ruim 1500 aanwezige merken, verdeeld over ruim 420 standhouders belooft het dan ook weer een bijzondere vakbeurs te worden.

Traxio

De openingsdag is traditioneel de zondag (27 maart), vaak ook de drukste beursdag, want veel garagehouders nemen en hebben dan de tijd om extra lang op de beursvloer te vertoeven. De beurs wordt onder auspiciën van branchevereniging Traxio georganiseerd, die al heeft aangekondigd er een meer dan bijzondere openingsdag van te maken.

Omdat Traxio bij onze zuiderburen vrijwel alle automotive segmenten bundelt (en daarmee bij wijze van spreken een mix is van RAI Vereniging, Bovag, Focwa en Vaco), weet de brancheorganisatie veel vakmatige bezoekers naar Autotechnica te krijgen en zo alle bedrijven die ertoe doen in de aftermarket tijdens deze belangrijkste onafhankelijke vakbeurs in de Benelux samen te brengen. “Het maakt van die enkele dagen eind maart hét hoogtepunt om zich te informeren en elkaar te ontmoeten”, stelt Van Cauwenberghe.

De organisatie verwacht ook dat er veel bezoekers zullen komen, want na de pandemie wil men elkaar weer in de ogen kijken en handen schudden. Voorzitter van de vakbeurs Michel Vervekken, tevens directeur-eigenaar van equipmentleverancier TAE, stelt: “We merken dat er in onze sector een grote honger bestaat om Autotechnica te bezoeken. Men waardeert de meerwaarde die een vakbeurs biedt. Op een reële fysieke manier laat men zich nog altijd het beste informeren. Bovendien treft men elkaar weer en kan er worden genetwerkt. Na twee jaar zittend achter schermpjes voelt men aan hoe nuttig een vakbeursbezoek is. Bovendien is het voor velen een verademing om weer collega’s en leveranciers te ontmoeten.”

Exposanten

Onder de exposanten vinden we internationale onderdelenfabrikanten als Valeo, Hella, PPG, BASF, Bilstein-Febi en Robert Bosch, maar ook de Nederlandse ondernemingen Kavo, Kroon-Oil en Eurol. In België zijn automobielimporteurs vanouds actief met de onderdelenverkoop naar het onafhankelijke garagebedrijf toe. BMW, Volkswagen en Mercedes Benz zullen via hun importeurs dan ook niet op de vakbeurs ontbreken. Met hun onderdelen, trainingen en zelfs openstaande vacatures zullen zij de aandacht trekken van de hele aftersalesmarkt. Daarnaast zal het merkenconglomeraat Stellantis met zijn onderdelenplatform Distrigo op de beurs aanwezig zijn.


‘In mijn optiek gaat er niets boven het persoonlijke contact. Daar ligt ook de meerwaarde voor de standhouders.’


De schaalvergroting, zeker in de onderdelendistributie, is lang buiten de deur gebleven bij onze zuiderburen. In 2018 was LKQ als enige mega-distributeur present. Dit jaar zal naast deze inmiddels grootste onderdelendistributeur van de Benelux ook Alliance Automotive Benelux met zijn merken Brezan en Napa prominent aanwezig zijn.

Veel aandacht zal ook uitgaan naar de manier waarop Parts Holding Europe (PHE-Doyen) – in Nederland tegenwoordig actief als Autodistribution Nederland – zich onder de vlag van zijn nieuwe eigenaar D’Ieteren Groep zal presenteren. Krijgt de tot PHE behorende webshop Oscaro bijvoorbeeld ruimte zich te laten zien?

Concepten

De vakbeurs is breed van opzet. “Alle segmenten uit de aftersales, van banden tot reguliere werkplaats en van carwash tot schadeherstel, hebben hun plek op Autotechnica. Een belangrijk thema in België is de vraag naar werkplaatsconcepten. Het heeft even geduurd, maar ook het universele autobedrijf in België heeft dit fenomeen nu omarmd”, stelt Van Cauwenberghe. Er lijkt steeds meer behoefte aan commerciële ondersteuning middels een marketingformule. In Brussel zullen dan ook meerdere werkplaatsconcepten en marketingformules acte de presence geven, waaronder Autofirst, AD Autobedrijf, CarProf, Quality Garage, Bosch Car Service, Autocrew, Atelier Expert, Wondercar, 1,2,3 Autoservice, Moobi, Eurorepar en EuroGarage (in Nederland bekend als CarXpert). Ook het platform ID Garage zal zich laten zien. Soms presenteren deze concepten zich als stand alone, maar vaker nog onder de paraplu van de ondersteunende onderdelendistributeur.

Carwash

Tegelijkertijd met de Autotechnica vindt onder hetzelfde dak ook de beurs ServiceStation & Carwash plaats, die met dezelfde toegangskaart is te bezoeken. “Ondanks dat er veel informatie via internet beschikbaar is, willen potentiële kopers in de Benelux-aftermarket toch hun mogelijke aankopen zien en voelen, de apparatuur in werking zien, en heel belangrijk: de fysieke contacten behouden, zo lijkt het. In mijn optiek gaat er niets boven het persoonlijke contact. Daar ligt ook de meerwaarde voor de standhouders. We stimuleren de standhouders dan ook om daar waar mogelijk zoveel mogelijk live demo’s te verzorgen. Dat stellen de bezoekers altijd op prijs”, benadrukt Van Cauwenberghe.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.