De groeiambitie van PSA

PSA koestert grote ambities op de aftermarket. In een gesprek met Aftersales Magazine ontvouwt topman Christophe Musy zijn kijk op de business. “2018 wordt het jaar van de waarheid.”

Op de Nederlandse markt neemt PSA met zijn multimerkconcept Euro Repar Car Service een relatief bescheiden plek in. Actueel zijn er tien operationeel, met daarnaast de concrete inschrijving van 25 additionele vestigingen. Al met al denkt men uit te komen op zo’n honderd vestigingen, eind dit jaar. “We hanteren geen al te harde criteria”, opent Musy ons gesprek. “Uiteraard ligt er een minimumverplichting ten aanzien van de Eurorepar-onderdelen. Daarnaast is er het gebruik van onze website en communicatiemiddelen, alsmede tools zoals de catalogus. Toch is het een licht concept, je kunt al met weinig investering instappen. Ten aanzien van het aantal monteurs is er geen ondergrens.”

Plankgas

Bekijk je het op mondiaal niveau, dan hebben Musy c.s. in de afgelopen jaren plankgas gegeven. Nog niet eens zo lang geleden was Euro Repar Car Service een Frans netwerkje van universele garages. Anno 2018 is het concept sterk internationaal en zijn drieduizend bedrijven aangesloten. Daarmee is de koek nog niet op. “We willen naar de tienduizend in 2021. Als je het negatief benadert, moet er dus nog zeventig procent van het werk gedaan worden. Ik redeneer liever andersom, en kijk naar de ongelooflijke inspanning die al is verricht. Het lijkt een enorme klus die voor ons ligt, en ik ben de laatste om te zeggen dat het makkelijk is. Anderzijds: dit jaar verwachten we in China achthonderd nieuwe vestigingen te starten. Kijk, dan gaat het snel. Voor mij persoonlijk is het geweldig om te zien hoe we behalve in Nederland ook in bijvoorbeeld Sjanghai, Sao Paulo, Buenos Aires en Madrid onze deuren openen.” Lees het hele artikel in nummer 4 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 20 april is verschenen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar