Delticom als spiegel van de bandenhandel

Opgericht in 1999 in het Duitse Hannover werd Delticom, een paraplu voor ruim 250, grotendeels in Europa gevestigde banden- en wielenwebshops waarvan Reifendirekt en Tirendo de belangrijkste zijn, vaak als voorbeeld gezien voor de toekomstige digitale aftersaleswereld. Dat liep anders.

Het beursgenoteerde Delticom is één van Europa’s grootste online bandenretailers. Ondanks zijn schaalgrootte (eind 2021 telde het bedrijf ruim 170 medewerkers) is Delticom geen onverdeeld succesverhaal geworden. Toegegeven, Delticom bestaat nog steeds en in omzet gemeten is het nog altijd een serieuze speler, maar het bedrijf leverde fors in. De wereldwijde coronacrisis was daar uiteraard debet aan. De online concurrentie nam bovendien sterk toe en mislukte diversificaties kostten veel geld. De stijgende grondstoffenprijzen van de afgelopen achttien maanden, logistieke uitdagingen, de geopolitieke spanningen die retailprijzen en inflatie stuwen, en concurrerende fysieke bandenretailers die de consument weghouden bij bandenwebshops zijn factoren die Delticom allemaal moet pareren.

Cijfers

Onlangs presenteerde Delticom de halfjaarcijfers over 2022. Daarin werden behalve de eigen data ook de nodige marktontwikkelingen beschreven en dat maakte de rapportage interessant voor een breed bandenpubliek. Belangrijke constatering; Delticom heeft er ondanks het dynamische momentum alle geloof in dat er voor de groep en haar banden- en wielenwebshops voldoende groeipotentieel is!

Maar laten we eerst eens kijken naar Delticom zelf. Over de eerste zes maanden van dit jaar werd een omzet gegenereerd van bijna 220 miljoen euro, waarvan 82,1 procent in de landen van de Europese Unie. Dat was 30 miljoen minder dan over dezelfde periode vorig jaar. Binnen de gerealiseerde omzet steeg de bandenomzet met 2,5 procent, maar leverden andere productgroepen flink in.

Over heel 2021 werd nog een omzet van 585 miljoen euro gerealiseerd. Wil het bedrijf dat in 2022 evenaren, dan zal er in het tweede halfjaar nog flink gas gegeven moeten worden. De hoop is daarbij gevestigd op een goed winterbandenseizoen, maar ook Delticom merkt dat all season-banden in de EU nog altijd aan populariteit winnen. Dat gaat zowel ten koste van de winterbanden- als van de zomerbandenverkoop.

In 2017 kende Delticom wat omzet betreft zijn topjaar en tikte het net niet de 700 miljoen euro aan. Daarna ging het ieder jaar licht naar beneden met een flinke dip in coronajaar 2020. In zijn halfjaarbericht geeft Delticom voor 2022 een prognose van de jaaromzet van 480 tot 520 miljoen euro. De hoop is daarbij gevestigd op een verbeterde brutomarge, want die liep in de eerste zes maanden met twee procentpunten terug in vergelijking met vorig jaar.

Klanten

Delticom claimt de afgelopen jaren een klantenbestand van 18 miljoen klanten te hebben opgebouwd. De loyaliteit van die klanten blijkt alleen niet bijster groot. Over de eerste zes maanden van 2022 kochten 281.000 van deze bestaande klanten nieuwe banden bij één van de door Delticom beheerde webshops. In 2021 waren dat er in het eerste halfjaar 331.000, een min van 15,1 procent voor 2022.

Nieuwe klanten moeten die achteruitgang compenseren en de doelstelling voor dit jaar was dan ook 1 miljoen nieuwe klanten. Gezien de resultaten van het eerste halfjaar gaat dit niet lukken. Mede daarom zal de groep investeren in zijn online marketing richting bestaande klanten. Ook dat zal een uitdaging zijn, want Delticom voorziet voor de hele EU een door de economische omstandigheden gedwongen, bezuinigende consument. In heel Europa ervaart Delticom dat de consument zijn of haar bandenvervanging uitstelt. Onveilige profieldieptes en andere aftersales-uitgaven zullen daarom dit en volgend jaar een issue zijn, op meerdere Europese markten, voorspelt Delticom.

Een mogelijke verklaring voor de niet al te hoge loyaliteit van de particuliere consument kan zijn dat de 34.000 werkplaatsen in Europa waar de consumenten hun bij Delticom bestelde banden kunnen laten monteren beter in staat zijn deze klanten aan zich te binden. In sommige landen lijkt het er zelfs op dat het fysieke kanaal aandeel wint op het online kanaal. Mede daarom wil de groep zich richten op het opbouwen van meer specifieke partnernetwerken. Het kan bovendien de b-to-b-omzet een boost geven door deze partnernetwerken een strategischer rol binnen de online marketingactiviteiten te geven.

Andere activiteiten

Een franchiseconcept voor mobiele bandenservices mislukte eerder, ondanks grote investeringen. In die hoek zal Delticom de groei waarschijnlijk niet meer zoeken. Ook uitstapjes naar andere producten – waaronder slijtdelen, accessoires en zelfs food – mislukten en werden gestopt. Markten waar het bandenspel anders gespeeld wordt, zoals in de VS, werden verlaten. Deze laatste stap is grotendeels verantwoordelijk voor de omzetteruggang van het eerste halfjaar 2022.

In het eerder genoemde topjaar 2017 stond de aandelenkoers van het beursgenoteerde Delticom op bijna 15 euro. Op 30 juni dit jaar was daar nog 2,63 euro van over, waar het begin dit jaar nog 6,32 euro was. De marktkapitalisatie van de online bandenretailer kelderde zodoende sinds 2017 van ruim 200 miljoen naar 39 miljoen euro per 30 juni 2022.

De marktomstandigheden die Delticom in zijn halfjaarbericht beschrijft, zullen voorlopig niet bijdragen aan een drastische koersstijging, maar het geloof om op eigen kracht op langere termijn weer goede cijfers te laten zien heeft Delticom zeker.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *