Explora neemt opleider TOI over

Nadat in oktober trainingsinstituut GOmotive werd overgenomen, is nu het Technisch Opleidings Instituut (TOI) onderdeel geworden van werkplaatsinrichter Explora. Nu beschikt de Edese equipmentdistributeur over zowel een kennispijler in de zware- als de personenautosector. Waarbij TOI ook een stevige voetprint in de schadeherstelsector heeft.

Dat Explora deze investeringen doet wordt mede ingegeven door de technologische ontwikkelingen en toenemende complexiteit van de systemen in voertuigen. Directeur Bart Kamps die verantwoordelijk is voor Explora en MahaExplora Truck & Bus heeft bovendien een strategische reden om naast de producten en services van beide equipmentbedrijven, breed in het trainings- en opleidingscircuit te investeren. Bart Kamps: “Onze strategie voor de middellange termijn hebben we KIES genoemd. Dat staat niet alleen om voor Explora te kiezen maar voor Kennis, Info, Equipment en Service. Met in het verlengde richting de markt; KIES Explora.”

Kamps: “De complexiteit van de systemen in de auto nemen door de digitalisering alleen maar toe. Tegelijkertijd hebben we te maken met de EV-transitie, voor velen een nieuw kennisterrein. Het is logisch dat de werkplaatsapparatuur die dergelijke auto’s en systemen moeten diagnosticeren of ondersteunen bij onderhoud en reparatie, eveneens meer kennis van zaken vereist. Wij vinden het vanzelfsprekend, zelfs een verplichting naar onze klanten toe, om middels training en opleidingen te zorgen voor een maximaal rendement van de door hen geïnvesteerde werkplaatsapparatuur.” Overigens blijft TOI onder haar eigen naam en met het bestaande, vertrouwde team in de markt actief, alleen vanaf nu vanuit Ede.

Rijkserkend

Anton Cornelissen, die in 2018 TOI heeft opgericht ziet door de overname verdere groeikansen voor de activiteiten van TOI. “Wij zijn tot nu toe vooral actief in de dealerwereld en bij schadeherstelbedrijven. We werken wat betreft lesmateriaal alleen met OE-informatie, maar belangrijker is dat wij middels een van de Google-bril afgeleid concept, onze coachingen on the job, in de werkplaats van het autobedrijf geven. Dat kan eventueel aan een auto van een klant zijn, waardoor de trainingstijd ook werktijd is en dus gefactureerd kan worden. Dus altijd met de apparatuur die in de betreffende werkplaats aanwezig is. Dit online opleidingsconcept – Rijkserkend overigens – hebben we in 2018 geïntroduceerd, nog voor de pandemie. Overigens hebben we door Corona wel en enorme versnelling van onze activiteiten meegemaakt. Niet zo gek overigens, want de trainingsbehoefte is erg groot.” Inmiddels maken diverse dealergroepen en zelfs automobielimporteurs gebruik van de diensten van TOI.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1834 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *