Geen olie meer bij KwikFit

De veranderende aftersalesmarkt vraagt om ondernemerszin. Nu elektrische mobiliteit met name in de steden sterk toeneemt, heeft KwikFit in Amsterdam een e-service concept store geopend die volledig is ingericht op elektrisch vervoer, inclusief e-bikes. De vestiging bevindt zich op de Overtoom, in hartje Amsterdam.

De KwikFit e-service garage aan de Overtoom is bij ons bezoek net drie weken open, dus veel Amsterdammers hebben de verandering nog niet meegekregen. Er staat ook nog gewoon een Volvo met een verbrandingsmotor op de brug voor de montage van een trekhaak, maar olie verversen zal hier niet meer gaan, nu de vestiging zich voortaan volledig focust op elektrisch rijden. Er is simpelweg geen olie meer op voorraad. Manager concept store Peter Verhoek: “Op 800 meter hier vandaan zit nog een KwikFit-filiaal. Daar gaat reparatie en onderhoud aan auto’s met verbrandingsmotoren gewoon door; hier aan de Overtoom zijn we dat duidelijk aan het uitfaseren.”

Pieter Bikker, directeur e-mobility bij Kwik-Fit: “Dat is ons voordeel: we hebben altijd een alternatief binnen onze organisatie. We gaan dit concept nu vanuit de steden ontwikkelen, maar wanneer er daarbuiten een markt voor blijkt te zijn, gaan we het concept ook daar uitrollen.”

Concept store

De concept store in de hoofdstad is tegelijkertijd een van de oudste KwikFit-vestigingen én een voorloper van nieuwe ontwikkelingen. Pieter Bikker: “Vanaf 2025 is bestel- en vrachtverkeer met een verbrandingsmotor niet meer toegestaan in de binnenstad van Amsterdam; vanaf 2030 geldt dat ook voor personenwagens. Je kunt besluiten niets te doen. Dan kun je over acht jaar deze vestiging sluiten. Wij hebben er bij deze vestiging voor gekozen ons helemaal te richten op onderhoud en reparatie aan elektrische voertuigen en fietsen. In Utrecht, Den Haag en Eindhoven hebben we een E-Bike Service Point toegevoegd aan de bestaande vestigingen.”

Voor de e-bikeservice is een shop-in-shopconcept bedacht, voor een oppervlak van 25 vierkante meter, met twee of drie werkplekken.

Peter Verhoek vult aan: “We blijven een fastfitbedrijf, dus iets als motorenrevisie doen we niet zelf en ook ingrijpende werkzaamheden als het vervangen van accu’s van elektrische voertuigen doen we vooralsnog niet. Hoe zich dat gaat ontwikkelen, willen wij met name in deze concept store uitvinden.”
Het werkt in het voordeel van de fastfitformule dat elektrische auto’s in wezen eenvoudiger zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, met veel minder bewegende delen en dus veel minder onderdelen die stuk kunnen gaan. Pieter Bikker: “Aan de andere kant, waar het wel ingewikkeld wordt, wordt het ook meteen heel ingewikkeld. We richten ons met name op de werkzaamheden die binnen een beperkte tijd gedaan kunnen worden. En omdat we elektrische mobiliteit breed zien, hebben we er meteen een werkplaats voor elektrische fietsen aan toegevoegd. Kijk naar buiten en je ziet er een rijden. Daarnaast is hier in Amsterdam de Birò bijvoorbeeld heel populair, met dank aan de gemeente. Een parkeervergunning krijg je niet, tenzij je zo’n elektrische Birò koopt. Dan mag je overal in de stad parkeren.”


‘In de beginjaren van KwikFit bestond meer dan de helft van de business uit uitlaten. Dat is nog maar 2 procent.’


“Daarnaast heb je veel maaltijd- en pakjesbezorgers met cargobikes, Picnic-auto’s, allerlei elektrische fietsen… Nu nog rijden er dagelijks zo’n vierduizend busjes met een verbrandingsmotor door Amsterdam. Als die straks de stad niet meer in mogen, zullen ze worden vervangen door elektrische exemplaren, of door een Picnic-achtig voertuig, of door cargobikes. Ook daar spelen we op in met onze e-bikewerkplaats. Binnen tien jaar gaat er nog zo veel veranderen, net als dat er al heel veel veranderd is: in de beginjaren van KwikFit bestond meer dan de helft van de business uit uitlaten vervangen. Dat is nog maar 2 procent. Rekken met uitlaten zijn ook verdwenen uit onze werkplaatsen, zoals nu de olie eruit verdwijnt.”

Directeur e-mobility KwikFit Pieter Bikker: “We blijven ons beperken tot werkzaamheden die binnen een beperkte tijd gedaan kunnen worden.”
Manager concept store Peter Verhoek: “We hebben behoorlijk geïnvesteerd in de e-bikewerkplaats: je hebt speciaalgereedschap nodig, een takelsysteem die ook een elektrische bakfiets tot 200 kilogram kan optakelen, een brandwerende kast waar we de accu’s in bewaren.”

Geen retail

Juist vanwege die dichtheid aan elektrische mobiliteit in Amsterdam is het voor de KwikFit-vestiging ook helemaal geen bezwaar dat er op de Overtoom nog een aantal fietsenwinkels zitten. Ook hier toont de meester zich in zijn beperking. Peter Verhoek: “We verkopen geen fietsen. Dat is een vak apart, net als het werken aan een elektrische fiets. Daar hebben we dan ook behoorlijk in geïnvesteerd. Je hebt speciaal gereedschap nodig, een takelsysteem die ook een elektrische bakfiets tot 200 kilogram kan optakelen, een brandwerende kast waar we de voorraadaccu’s en de accu’s die hier overnachten in bewaren. Daar is allemaal voor gezorgd, want er wonen hier mensen boven. Je wil het niet op je geweten hebben dat hier brand ontstaat en de mensen hierboven nergens heen kunnen.”

Personeel

Voor de fietswerkplaats, feitelijk een shop-in-shop, is alles nieuw aangeschaft, net als voor de werkplaats voor de auto’s: hefbruggen, remmenbank, gereedschapskarren en apparatuur voor ADAS-kalibratie. Met al deze nieuwe activiteiten is ook het werkaanbod in de KwikFit-vestiging aanzienlijk verbreed. Pieter Bikker: “Dat maakt het ook voor de monteurs interessant. Monteurs die als fietsmonteur binnenkomen, krijgen de kans zich te ontwikkelen tot automonteur en verder. Andersom kan ook: dat automonteurs de overstap maken naar de fietsen, bijvoorbeeld omdat het werken aan auto’s lichamelijk problematisch wordt, of gewoon omdat een monteur juist die techniek van elektrische fietsen interessant vindt.”

Het concept van een e-bikewerkplaats binnen een op de elektrische auto ingestelde werkplaats werd pas twee maanden geleden intern bij KwikFit bekendgemaakt. Pieter Bikker: “Het is ongelooflijk goed ontvangen, zowel door filiaalmanagers als werkplaatsmedewerkers. Natuurlijk hebben we ook monteurs waar de benzine door de aderen loopt. Niks mis mee; ook die monteurs hebben we voorlopig nog wel even nodig, maar er zijn er ook heel veel die bijvoorbeeld uit liefhebberij al veel met fietsen doen, moutainbikers bijvoorbeeld en wielrenners. Zij vinden het geweldig dat ze dat werk nu ook in de werkplaats krijgen. Het geeft ook een heel andere vibe in de werkplaats.”

De signing moet de consumenten duidelijk maken waar ze moeten zijn: lichtblauw voor de e-bike, donkerblauw voor de elektrische auto.

Op afspraak

Is de toevoeging van een werkplaats voor elektrische fietsen aan een autobedrijf redelijk revolutionair, helemaal nieuw is de mogelijkheid om voor onderhoud aan de fiets online een afspraak te maken. Pieter Bikker: “Voor ons automensen is dat heel normaal, maar fietsenmakers werken doorgaans niet zo. Het komt allemaal voort uit onze fastfitfilosofie. Zeker hier in de stad, waar parkeerruimte onbetaalbaar is, wil je binnenrijden, geholpen worden en binnen een uur weer weg. Dat geldt voor de auto, maar zeker ook voor de fiets.”

Of, en in welk tempo alle KwikFit-vestigingen helemaal op e-service, inclusief e-bikes, zullen overgaan, zal worden bepaald door het succes van de concept store in Amsterdam, en de ervaringen met e-bike service in de andere drie grote steden. Pieter Bikker: “De concept store in Amsterdam blijft bestaan totdat deze uitontwikkeld is. En misschien is dat wel nooit. Voorlopig is er op het gebied van onderhoud en reparatie aan elektrische auto’s nog genoeg uit te proberen, te testen en te ontwikkelen. Alles wat nieuw is, trekken we hier naar binnen. Wat e-bikeservice betreft: we hebben het nog nooit gedaan, maar we denken dat we het kunnen. Ongetwijfeld zullen er dingen verbeterd moeten worden. We doen ervaringen op en van daaruit gaan we het concept aanpassen en verder uitrollen.”

Foto boven: Voor de werkplaats van de nieuw ingerichte e-service garage van KwikFit aan de Overtoom in Amsterdam werd alles nieuw aangeschaft.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3497 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.