De verkopen van volledig elektrische voertuigen (EV’s) waren vorig jaar goed voor 1,4 procent van de nieuwverkoop. Over de eerste vier maanden van 2018 bedroegen ze al drie procent van het totaal. En wie zegt dat er niet een onverwachte versnelling van dat verkoopaandeel kan optreden? “Werkplaatsen doen er goed aan om zich daar, bij het investeren in werkplaatsapparatuur, rekenschap van te geven”, waarschuwt directeur Theo van Leeuwen van Autec-VLT.

Over de eerste vier maanden van 2018 werden er meer volledig elektrische personenauto’s geregistreerd dan in heel 2017. Dealers merken als eerste het effect ervan op hun werkplaats. Het zal nog een hele tijd duren voordat het wagenpark grotendeels elektrisch is, maar binnen enkele jaren heeft ook de universele garagist geregeld een EV binnen staan.

Langetermijnvisie

Samen met zijn verkoopleider personenauto’s Pim Pijper ziet Theo van Leeuwen de elektrische auto als onderdeel van de veranderende aftersalesmarkt. “We zien allemaal dat er veranderingen in de markt aankomen. Onduidelijk is in welk tijdsbestek die veranderingen plaatsvinden. Echter, een werkplaatsinvestering doe je niet voor de korte termijn. Daar ligt een langetermijnvisie aan ten grondslag. De kunst is om niet zo groot mogelijk te bouwen, maar zo slim mogelijk. Het gaat erom vandaag een effectieve en toekomstbestendige werkplaats te bouwen dan wel in te richten. Flexibiliteit is het kernwoord.” Lees het hele artikel in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 18 mei is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 oktober 2025
Omzet GPC 4,9 procent hoger in derde kwartaal
22 oktober 2025
Schaeffler VLS breidt uit met Vitesco
22 oktober 2025
Fuchs introduceert voertuigscanners TwoTronic
22 oktober 2025
Apetrots op een prachtige branche
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
Meest bekeken berichten
Recente reacties