Rechter: software updates diesel verplicht

Een Duitse rechter heeft bepaald dat eigenaren van dieselvoertuigen met een gemanipuleerd motormanagement verplicht zijn om software-updates te laten uitvoeren die het Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse RDW) heeft voorgeschreven.

Twee eigenaren die om uiteenlopende redenen de aanpassing hadden geweigerd zijn vandaag door de uitspraak in het ongelijk gesteld. Aanleiding voor de zaak waren recente maatregelen van overheden in de regio’s Keulen en Düsseldorf. In het ene geval onttrokken zij een auto aan het verkeer, in het andere werd gedreigd met een geldboete. De eigenaren hadden een kort geding aangespannen tegen de updateverplichting. Een van hen had beargumenteerd dat zijn individuele slechts minimaal bijdroeg aan de totale uitstoot van stikstofdioxide. Ingrijpen in het motormanagement zou daarom niet nodig zijn.

Vervolg

In die redenering ging het Oberverwaltungsgericht in de deelstaat Nordrhein-Westfalen niet mee. De precieze redenen moeten nog blijken. De beslissing op basis van snelrecht krijgt een vervolg, waarin justitie dieper naar de wederzijdse argumenten kijkt. Maar vooralsnog ligt er de uitspraak dat updates geen keus maar een must zijn. Er lopen in Duitsland meer van dergelijke zaken naar aanleiding van het dieselschandaal, maar de uitspraak van vandaag was de eerste.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †