Bandenverkoop en -montage waren ooit het domein van bandenspecialisten, fastfitters en dealerbedrijven. Dat veranderde toen universele autobedrijven en hun grossiers, zich ruim tien jaar geleden de bandenvervangingsmarkt eigen maakten.

Volgens Cock Kraak, commercieel manager bij Inter-Sprint, had en heeft dat onder meer te maken met het complexere bandenaanbod en de groei die universele autobedrijven sowieso realiseerden. En natuurlijk de apk als potentiële generator voor de bandenomzet. Het zette de onafhankelijke aftersalessector op het spoor van de bandenbusiness. “Vandaag de dag zie je dat de grotere bandenspecialisten en ketens als gevolg van die ontwikkeling, zich de laatste jaren steeds meer zijn gaan realiseren dat zij de werkplaatsklant breder moeten bedienen. Ze bieden naast hun banden, nu onderhoud, apk en glasservices aan.”

Concurrentie

“Dat betekent wel dat ze door die verbreding een ander concurrentieveld tegenover zich hebben gekregen. Dat heeft consequenties voor de zoektocht naar personeel. Die moeten worden opgeleid om de apk uit te voeren, moeten in staat zijn om de complexere auto te onderhouden en steeds vaker ook reparaties uitvoeren. Dat zijn competenties die de bandenspecialist niet vanzelfsprekend in huis heeft.” Lees het volledige artikel in Aftersales Magazine 6, dat onlangs is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
15 september 2025
Autotechnicus Nick Joosten elfde in EuroSkills-finale in Denemarken
Meest bekeken berichten
Recente reacties