Vrooam introduceert eigen ICT-platform

Begin dit jaar namen de gezamenlijke grossiers, verenigd in Vrooam, automatiseerder Silicomp over. Achter de schermen is daarna hard gewerkt aan een nieuw en voor de branche innovatief ICT-platform via een volledige cloud-oplossing waar zowel autobedrijven als grossiers van gaan profiteren.

Online bestellen

Inmiddels zijn ruim tweehonderd, met name universele autobedrijven gekoppeld aan het Vrooam ICT-platform. Een belangrijke doelstelling is het zoveel mogelijk stimuleren van de online bestelmogelijkheden door het autobedrijf. Dit bestelproces moet door het platform sneller, efficiënter, transparanter en eenvoudiger verlopen. Hierdoor wordt tevens de relatie met klanten versterkt. In de eerste weken van de pilot is het aantal online bestellingen in ieder geval met bijna 12 procentpunten gestegen.

Leveranciers

Het platform biedt ruimte voor diverse koppelingen met andere leveranciers – bijvoorbeeld onderdelenfabrikanten – die zaken willen doen met de autobedrijven die aan het platform zijn gekoppeld. Er kunnen via het platform ook (actiematige) advertenties worden geplaatst of (technische) nieuwsfeiten. “En dat is nog maar het begin van de mogelijkheden die we met het platform gaan bieden”, aldus Michel Chaudron, directeur-eigenaar van Leo de Groot Partscenter XL. Samen met Bram Teun Koskamp voert hij het dagelijks bestuur van Vrooam.

Schaalgrootte

Het nieuwe ICT-platform geeft Vrooam als onafhankelijk samenwerkingsverband een stevige positie in de markt ten opzichte van de naar schaalgrootte strevende megagrossiers. Autobedrijven hebben in de eerste plaats toegang tot de krachtige online webshop, waarin alle beschikbare onderdelen, banden en andere artikelen uit het beschikbare assortiment van de grossier kunnen worden besteld. Om het juiste onderdeel te bestellen, kan gezocht worden op zowel kenteken als chassisnummer/VIN-code. Uiteraard zijn er met de verschillende aanbieders van garagesoftware systemen koppelingen voor optimaal bestelgemak.

Voor de grossier is er daarnaast nog een dashboardfunctie. Daarmee kan inzichtelijk worden gemaakt hoe de bestelopdrachten zich ontwikkelen en/of tot elkaar verhouden. Een duidelijke benchmark maakt het mogelijk snel te sturen en te reageren op mogelijke trends of onverwachte gebeurtenissen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1582 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *