Wake-up call op Nationaal Aftersalescongres

Over ruim een maand vindt het Nationaal Aftersalescongres 2018 plaats, de jaarlijkse wake-up call voor de branche. Het programma voor de bijeenkomst op 12 december vermeldt onder meer, als primeur, de Werkplaats van de Toekomst.

Bovag, RAI Vereniging en OOMT gaven Innovam opdracht onderzoek te doen naar hetgeen de werkplaats van het autobedrijf kan verwachten aan veranderingen. Op het congres zal onderzoeker Bram Wolf van Innovam de uitkomsten delen met het publiek – exclusief.

Retail

Een andere topic betreft de opkomst van retailconcepten (pop-up stores bij winkelcentra) die het bewust zonder fysieke aftersalesbinding stellen. Welke kansen en scenario’s mogelijk zijn, daarop zoomt Jos Veldhuisen in, hoofdredacteur van Aftersales Magazine. De succesvolle automotive retailers Eric Berkhof (Van Mossel Groep) en Thijs Bochane (Bochane Groep) geven hun visie op schaalgrootte, digitalisering en de aftersales. Zoals de vraag op welke manier de elektrische auto hun werkplaatsactiviteiten gaat beïnvloeden.

Showroom

Ook toonaangevende spelers uit de Nederlandse aftermarket spreken tijdens het 7e Nationaal Aftersalescongres over de huidige en aanstaande markt. Op de bühne in Studio A12 te Bunnik staan Cor Baltus (Parts Point Group), Johan van der Hoeven (algemeen directeur Fource), Matthijs Verhaar (ceo Profile Car & Tyreservice) en Gerard ten Buuren (voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven). Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN-Amro, praat de congresdeelnemers bij over de korte termijn. Zoals de vraag welke economische temperatuur in 2019 te verwachten valt en hoe de consument straks zijn of haar auto koopt: online, in de showroom of het winkelcentrum? Het complete programma is online terug te vinden, net als de mogelijkheid tot inschrijven (vol = vol). De organisatie laat overigens weten dat inmiddels drie kwart van de beschikbare entreekaarten is vergeven.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †