De industrie van personenauto’s in ons land doet nog steeds aardig mee als toeleverancier, maar niet als autofabrikant. Dat meldt Paul Krieckaert, directeur van Automotive NL in een interview op BNR Nieuwsradio. Hij zegt dat zijn organisatie 125 miljoen euro nodig heeft om de Nederlandse belangen internationaal te kunnen behartigen.

Automotive NL richt zich op toezeggingen van Minister Verhagen van Economische Zaken rondom het nieuwe innovatiebeleid, waarvoor het nodige geld beschikbaar is voor topsectoren. Er dient hiervoor wel een innovatiecontract te worden ingediend. Krieckaert denk jaarlijks in totaal 250 miljoen euro nodig te hebben voor onderzoek en ontwikkeling. De helft daarvan zou via de minister moeten komen.

In het gesprek op BNR vertelt de directeur dat Nederland een sterke positie heeft op het gebied van aandrijflijnen. Wij zijn ook sterk in smart mobility, het ontwikkelen van verkeersinformatiesystemen die geïntegreerd worden in de auto om filevorming tegen te gaan en het rijgedrag te beïnvloeden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
Meest bekeken berichten
Recente reacties