De automotive sector zit duidelijk in de lift. Het piept en het kraakt hier en daar flink, toch is er al met al op vele vlakken vooruitgang waarneembaar, met aantrekkende cijfers en positieve verwachtingen voor de rest van het jaar. Een sector die sterk vervlochten is met branche- en belangenorganisaties, verenigingen en stichtingen die voor het belang van leden opkomen, bestaansrecht creëren en voorwaarden scheppen. Maar is opkomen voor eigen belang ook altijd in het belang van klanten, als we allemaal over elkaar heen struikelen?
Regelmatig verbaas ik me er over dat discussies (in de media) meestal gaan over marge en prijs(druk) en dat het woord ‘klant’ in geen velden of wegen genoemd wordt. Enkele recente voorbeelden:- Met welke marge leveren auto-importeurs aan retailers en fleetowners?
- Waarom gaat de discussie tussen schadeherstellers en verzekeraars meestal over prijs(druk)?
- Verzekeraars vinden dat autoherstellers te veel malverseren en frauderen!
- Waarom is er zoveel weerstand voor vernieuwde concepten als Fixico en Open Claims?
- Waarom vinden veel investeringen plaats in het ontdekken van fraude-algoritmes, beeld herkenning en afwijkingen?
- Toegang tot en eigendom van voertuigdata, wie heeft daar recht op?
