Met de kennis van nu moet het dieselschandaal van Volkswagen gezien worden als een zegen voor de Duitse auto-industrie. Het was de directe aanleiding om de bakens te verzetten. Dat betoogt de Duitse hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer.

“Zonder dieselgate zou onze auto-industrie zich verder hebben ontwikkeld in een verkeerde richting”, stelt Dudenhöffer in een gesprek met Het Financieele Dagblad. De ‘autoprofessor’ van het  kennisinstituut CAR Center Duisburg-Essen spreekt van een “blessing in disguise”(geluk bij een ongeluk).

Manipulaties

De autoshow IAA begint deze week, en dat is twee jaar geleden nadat in september 2015 de technische manipulaties van Volkswagen aan het licht kwamen. In de tussentijd is er veel gebeurd, waaronder een ander perspectief van de voertuigproducenten, vindt Dudenhöffer. Volgens hem zijn de fabrikanten in Duisland ervan doordrongen dat verandering nodig is. De sector is bezig serieuze stappen te zetten in de richting van schone(re) luchtkwaliteit. Maar de brede reeks van elektrisch aangedreven modellen die aan de vooravond van de IAA zijn aangekondigd moet geen “pr-truc” zijn. Autofabrikanten zullen wat Dudenhöffer betreft moeten kiezen en niet naast elektrische modellen ook nog lange tijd de verbrandingsmotor in de lucht houden. “Tesla heeft één ziel en is daardoor succesvol.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
27 juni 2025
Van Ekris opnieuw beste Toyota-dealer
27 juni 2025
Fuchs breidt uit met wielservicematerialen
27 juni 2025
De toekomst van het onafhankelijke bandenbedrijf
26 juni 2025
Bosch investeert fors in AI als groeimotor
26 juni 2025
Tesla zonder autopilot: non-conformiteit?
Meest bekeken berichten
Recente reacties