Een structureel tekort aan vakkundige medewerkers bedreigt de toekomst van het onafhankelijke kanaal. “Ik maak mij erge zorgen”, zegt RAI Autovak-bestuurslid Johan van der Hoeven in gesprek met Aftersales Magazine.

Hij schetst het probleem van een aftermarket die weliswaar groeit dankzij méér en oudere auto’s, maar het leger van monteurs juist ziet afnemen. Het is de optelsom van afscheid nemende babyboomers, gebrek aan instroming en toenemende concurrentie van andere technische sectoren. Van der Hoeven schat dat de automotivebranche tegenover iedere vier of vijf vertrekkende monteurs maar één toetreder zal gaan zien – “als we niks doen, tenminste.” Het is dan ook een van de prioriteiten die hij zichzelf stelt binnen het bestuur.

Urgentie

Hoewel op talloze plekken scholingscapaciteit is gecreëerd, ziet volgens Van der Hoeven nog niet iedereen de urgentie van regulier trainen. Verder vindt hij de veelgehoorde oproep om het vak sexyer te maken vooralsnog weinig effectief. “De meeste autobedrijven bieden slechts een overall en een gereedschapskist.” Constructiever vindt hij het om bij de zoektocht naar personeel de meetlat niet te hoog te leggen. “Ga nu op zoek naar een medewerker van ijzer, om er straks een gouden kracht van te maken. Dan dient de ondernemer zijn medewerkers echter wel de ruimte te geven om dat op te pakken. De inzet van de ondernemer is hier cruciaal.” Het complete interview met Johan van der Hoeven – ‘De uitdaging; voldoende kennis, kunde en handjes’ – staat in de nieuwe editie van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties