De krapte op de schadeherstelmarkt leidt tot een verarming van de diensten aan verzekerden. Dit zegt Ronald van de Stolpe, Manager Verzeke­ringen bij verzekeringsvolmacht DAK. “Door de personeelskrapte staan tarieven onder druk. Dat vertaalt zich nu al in een lagere dienstverlening, zoals beperking van vervangend vervoer of haal- en brengservice.”

Hiermee drukt de schaarste op de capaciteit van schadeherstel. “Het tekort aan vakmensen is indirect een gevaar voor ons, als opdrachtgever namens verzekeraars. Wij zijn erbij gebaat dat de auto op tijd en goed wordt hersteld. Het tekort aan vakmensen voor schadeherstel is een risico omdat er te weinig herstelcapaciteit is. Daar worden wij door onze adviseurs en verzekerden op aangesproken.”
Ook werkt een tekort op termijn prijsopdrijvend: “Dat werkt uiteindelijk door in de premie of het verso­beren van de polisvoorwaarden. Dat zie je al gebeuren.”

Verschuiving

Volgens Van de Stolpe zet de verschuiving van de regie op schadeherstel naar de importeur/fabrikant en haar dealernetwerk verder door: “Auto’s worden complexer en daardoor duurder voor schadeherstel. Een onderscheid tussen complex en cosmetisch schadeherstel bestaat al, waarbij importeursrichtlijnen complex schadeherstel grotendeels voorschrijven. Daar gaat productaansprakelijkheid en de ontwikkelingen van autonoom rijden een rol in spelen. Er gaat veel veranderen; de importeur/fabrikant gaat meer bepalen. Hij wil alle bijkomende services binnen zijn eigen keten inte­greren, zodat de winstgevendheid binnen de eigen keten blijft.” Hiermee krijgt hij een krachtige positie en bestuurt de keten, die bestaat uit verzekerde, importeur/fabrikant, leasemaatschappij, verzekeraar en schadeherstelbedrijf.”

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Dit komt natuurlijk voor en groot deel door de schadesturing. In het verleden voerde de garage ook vaak een deel van de reparatie uit, En dat zou gezien complexe reparatie zo weer ingevoerd kunnen worden waardoor ieders zijn vak weer kan uitoefenen en de schadehersteller weer ruimte krijgt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties