De raad van bestuur van autofabrikant Stellantis heeft Antonio Filosa unaniem gekozen als nieuwe chief executive officer. Wanneer de aandeelhouders tijdens hun vergadering in een van de komende dagen daarmee akkoord gaan, treedt Filosa met ingang van 23 juni in functie.
Filosa is de opvolger van Carlos Tavares, van wie Stellantis eind 2024 het ontslag heeft geaccepteerd. Antonio Filosa is ruim 25 jaar werkzaam in de automobielindustrie en leidde Stellantis in zowel Noord- als Zuid-Amerika.
Perfect geschikt
John Elkann blijft zijn rol als uitvoerend voorzitter vervullen wanneer Antonio Filosa op 23 juni aantreedt als ceo. Antonio Filosa zal dan ook het nieuwe leiderschapsteam van Stellantis bekendmaken. “Antonio’s diepgaande kennis van ons bedrijf, inclusief de mensen die hij als onze kernkracht beschouwt, en van onze branche, maken hem perfect geschikt voor de rol van chief executive officer in deze volgende en cruciale fase van de ontwikkeling van Stellantis”, aldus John Elkann.
“Ik heb de afgelopen zes maanden nauw met Antonio samengewerkt, waarin zijn verantwoordelijkheden zijn toegenomen. Zijn sterke en effectieve leiderschap, zowel in Noord- als Zuid-Amerika, in een tijd van ongekende uitdagingen, heeft de uitstekende kwaliteiten die hij inbrengt, bevestigd. Samen met de hele raad van bestuur kijk ik ernaar uit om met hem samen te werken.”
Iconisch
Zelf zegt Antonio Filosa over zijn benoeming: “Het is een grote eer om benoemd te worden tot ceo van dit fantastische bedrijf. Ik ben onze voorzitter, John Elkann, en de leden van onze raad van bestuur dankbaar voor hun leiderschap, met name in de afgelopen maanden, en voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld om ons bedrijf te leiden in deze cruciale periode voor onze sector. Ik ben altijd geïnspireerd geweest door het immense talent, de passie en de toewijding van onze mensen bij Stellantis en de kracht die het vertrouwen in onze teams geeft om uitmuntendheid te bereiken. We beschikken over ’s werelds beste en meest iconische merken in de autogeschiedenis en een meer dan 100-jarige traditie van innovatie. Die erfenis, gecombineerd met onze niet-aflatende toewijding om onze klanten de producten en diensten te bieden waar ze van houden, zal de sleutel tot ons succes blijven.”