Michiel de Vries, van jongs af aan gek op scenario’s, raadt ieder bedrijf, ook het kleinste, aan om concrete plannen te maken om om te kunnen gaan met de vele ontwikkelingen in een onzekere wereld.

De consultant van Jester Strategy deed die oproep tijdens het 14e Nationaal Aftersalescongres op 11 december in ’s-Hertogenbosch. Hij begon met de tip de verscheidenheid aan informatie die er op zo’n dag op de bezoeker afkomt op een gepland moment om te zetten in concrete plannen. “Dat hoeft niet lang te duren, het kan ook in een uurtje. Ga even bij elkaar zitten, bespreek waarvan je denkt: daar kunnen we iets mee in ons bedrijf en maak een plan.”

Scenariodenken

Het denken in mogelijke scenario’s is eigenlijk alleen van toepassing in een situatie waarin er meerdere onzekerheden tegelijk spelen. Bij één voorspelbare onzekerheid kun je rekenen aan historische data, of herkenbare patronen. Zo zijn er bijvoorbeeld de seizoensinvloeden, of vakantieperiodes. Uit ervaring weet je ongeveer wat je kunt verwachten.

Lastiger wordt het als er één dominante onzekerheid is, bijvoorbeeld het groeipad van de EV-adoptie. Je weet dat de mobiliteit uiteindelijk elektrisch wordt, maar op welke termijn? In dat geval kun je drie paden uitstippelen: wat te doen als het langzaam, middelmatig of snel gaat. Als laag dan doe je niks, als middelmatig dan lease je equipment die nodig is voor onderhoud aan EV’s en als hoog, dan investeer je zelf in die equipment.

Het scenariodenken is handig bij het omgaan met meerdere onzekerheden. “Scenario’s zijn geen concrete plannen, maar verhalen over hoe de toekomst eruit zou kunnen gaan zien. Ze helpen je te bedenken hoe je in staat zou kunnen zijn hierop in te spelen.”

Aan de slag

Michiel de Vries onderscheidt daarbij veilige keuzes, keuzes die eigenlijk altijd goed zijn om te maken, zoals het investeren in personeel, zorgen dat je bedrijf online goed vindbaar is, en specifieke keuzes voor een bepaald scenario. Net als Carlo van de Weijer later over kunstmatige intelligentie (AI) zal betogen (“Speel ermee, ga ontdekken wat er allemaal kan.”) adviseert Michiel de Vries om met scenariodenken aan de slag te gaan. “Plan een moment in waarop je ermee aan de slag gaat, om inzichten concreet te maken. Je hebt meer aan een strategie die niet helemaal klopt, maar wel wordt uitgevoerd dan aan de juiste strategie die vervolgens niet wordt opgevolgd.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties