Aftersalespotentieel door ‘oude’ bedrijfswagens

In ons land rijden bijna 900.000 bedrijfswagens rond, die opvallend vaak uit 2004, 2007 of 2008 stammen. Als dat geen aftersalespotentieel oplevert…

Genoemde drie jaartallen zijn goed voor tweehonderdduizend registraties, ofwel 22 procent van het totaal en bijna net zo veel als de groep bedrijfswagens die twintig jaar of ouder zijn. Sinds 2002 schommelen de overige bouwjaren steeds zo rond de vijftigduizend stuks op jaarbasis. Al met al een interessante doelgroep in de werkplaats en dat zien ook de equipmentleveranciers in hun dagelijkse praktijk: bruggen worden langer en zwaarder uitgevoerd om lichte bedrijfswagens met lading veilig te kunnen heffen.

Merken

Op merkniveau is Volkswagen heer en meester, net als in personenwagenland. Volkswagen heeft 212.185 bedrijfswagens op kenteken, terwijl de nummer twee Mercedes er 117.690 heeft. De rest heeft ‘slechts’ vijf cijfers, Renault voorop met 87.322 en vlak erachter Opel met 74.259 bedrijfswagens.

Op de vijfde plek staat dan Ford met 71.933 en daarachter Peugeot met bijna zeventigduizend stuks. Kortom, Opel, Ford en Peugeot zitten wat betreft hun wagenparken dicht bij elkaar in het bedrijfswagensegment. Zustermerk Citroën heeft er twaalfduizend minder in het park, Fiat zit daar niet gek ver achter. Iveco, Nissan en Toyota zitten elkaar in aantallen ook op de hielen, alle rond de twintigduizend. Hyundai, Mitsubishi en Land Rover zitten vervolgens net op of boven de tienduizend stuks, daarachter wordt het snel een stuk minder in de aantallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *