Autobranche wordt blijvend anders

De autobranche zal op redelijk korte termijn en in heel Europa blijvend veranderen, simpelweg omdat het huidige businessmodel niet meer winstgevend is. Die verwachting zal aftermarketspecialist Steve Young verder uitdiepen tijdens het tweede Nationaal Aftersalescongres op 11 december.

Young is algemeen directeur bij ICDP, de internationale denktank voor de automobielindustrie en hij vat alle trends samen onder de noemer Disruptive Change: veranderingen die blijvend leiden tot andere marktverhoudingen waarbij er winnaars en verliezers zijn.

Veranderingen die worden ingegeven door een reparatie- en onderhoudsmarkt die in volume gesproken relatief fors zal dalen. En door nieuwe initiatieven van buitenstaanders uit eigen land maar ook vanuit het buitenland. Denk aan online afsprakenportals en webshops, maar ook aan een verregaande internationalisering, niet in de laatste plaats in de onderdelendistributie.

Uiteraard zet het de bestaande spelers aan tot verdedigende acties en dus neemt de competitie toe. Daar komt bij dat een lager werkaanbod, in een sector waar veel bedrijven hun boterham willen blijven verdienen, de verhoudingen op scherp zetten. Niet alleen tussen merkdealers en onafhankelijke garagebedrijven, maar ook tussen dealers onderling en universele garages onderling. De aanstaande introductie van de service call (telematica) zal die concurrentiestrijd verder kunnen gaan verharden.

Nog niet ingeschreven voor het tweede Nationaal Aftersalescongres? Doe het direct nu er nog plek is!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.