Autoverkoopprognose 2012 komt op 515.000

Aumacon voorziet voor volgend jaar een verkoopvolume van 515.000 nieuwe auto’s. Bij realisatie van deze prognose dalen de autoverkopen volgend jaar met bijna zeven procent, vergeleken met de circa 550.000 stuks van dit jaar. Het marktvolume komt nog altijd ruim vijf procent uit boven het langjarig gemiddelde van 488.000 stuks.

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann zal de autosector, evenals andere consumentensectoren, volgend jaar flink hinder ondervinden van de matige kooplust bij het publiek. Er is echter een aantal positieve aspecten uniek voor de autosector.

“Ten eerste zet de combinatie van lage autoprijzen, de voortschrijdende gezinsverdunning en vergrijzing extra druk op de aanschaf van kleine auto’s. Het is in veel gevallen juist een bezuinigingsdaad om een nieuwe, kleine auto aan te schaffen in plaats van doorrijden met een onzuinige, reparatiegevoelige, oudere middenklasser.”
Een tweede impuls voor de autoverkopen in 2012 komt van de elektrische auto’s en hybriden. Het modellenaanbod in beide categorieën zal volgend jaar fors toenemen. Aumacon verwacht dat komend jaar 4.000 nieuwe EV’s, tegenover 20.000 nieuwe hybrides, aan het nationale wagenpark kunnen worden toegevoegd.

Voor kopers en gebruikers van zuinige auto’s is er vooral in de eerste helft van 2012 nog veel voordeel te behalen. De CO2-grenswaarden gaan per 1 juli 2012 echter omlaag, waardoor een verkoophausse verwacht wordt in het tweede kwartaal. Voor leaserijders wordt dit extra interessant aangezien zij zich verzekerd weten van nog tenminste vier jaren van lagere bijtelling. “Voor de merken die hiervoor in aanmerking komen is het dus zaak om een goed inkoop- en voorraadbeleid te voeren”, aldus Dickmann.

Download hier het complete cijferoverzicht van Aumacon >>

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *