Bye, bye bandenhotel

Ik waarschuw u vast: deze tekst gaat u niet leuk vinden. Al zou de titel zomaar een carnavalskraker kunnen zijn. Verkoopt u veel banden en een flink deel daarvan zijn winterbanden, dan ga ik roet in het eten gooien. Niet omdat ik het wil, maar omdat bandenfabrikant Michelin goed heeft geluisterd naar de zakelijke klanten.

Afgelopen maand introduceerde het merk van Bidendum de cross climate band. Een mooie naam voor een vierseizoenenband. Volgens Michelin is het een volwaardige zomerband met bijna gelijkwaardige winterbandencapaciteiten. Kortom, de heilige graal van de bandenfabrikant komt in zicht. Een band die optimaal presteert onder alle weersomstandigheden, de ultieme all season band dus.

Tot nu toe was dat altijd een compromis, maar over enige maanden is het de band die de bandenhotels op slot gaat draaien! Tenminste, als de claim in de praktijk wordt waargemaakt.

Op de vakbeurs Transport Compleet in Hardenberg toonde Michelin-dochter Euromaster de band alvast aan de vele fleetowners en leasemaatschappijen.Toen ik naar hun commentaar vroeg, antwoordden ze allemaal dat dit nu precies het product is waar ze op hebben zitten wachten. Geen bandenwissels meer, geen opslagkosten (bye bye bandenhotel) en heel belangrijk; de berijder van de leasebolide hoeft zijn zakelijke afspraken niet meer te onderbreken voor een bandenwissel.

Voor bandenretailers en -distributeurs is dit een nagel aan hun doodskist. Ook al kost een bandenopslag geld, het levert de meeste bandenwisselaars ook de nodige omzet op. Bovendien dreigen hiermee ook nog eens twee klantencontactmomenten verloren te gaan.

Hoe verstorend kan een nieuwe band zijn voor de handel? Niks geen telematica, internet of online klant, gewoon een Franse Willie Wortel in de vorm van een ingenieur die de juiste compoundmix heeft gevonden.

Vooralsnog willen bandenfabrikanten eerst de praktijk afwachten en worden geen overhaaste R&D-projecten gestart. Maar ondertussen begrijp ik dat er overal koortsachtig naar een all season plus band wordt gezocht. In ons land steeg het wegdekaandeel (een term van Kwik-Fit) van dergelijke banden in drie jaar tijd van 2,5 naar 5,3 procent. En in andere landen wordt de vierseizoenenband steeds populairder. Nee, de Franse bandenfabrikant heeft goed geluisterd en introduceert een product waar zeker de leasmaatschappijen in ons land op durven te gokken. Zeker als ze er ook nog eens een kilometer(kosten)garantie bij krijgen.

Zal deze band wijdverbreid verkrijgbaar zijn of in de aanvang misschien exclusief worden gewisseld Euromaster? Natuurlijk moeten de claims van de cross climate band nog worden bewezen, maar als het klopt dan zullen andere fabrikanten snel volgen. Dan moet de bandenretailer-garagist op zoek naar nieuwe contactmomenten met de klant. Bye bye bandenhotel.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *