De auto en de basketbal

Onlangs was ik in Parijs voor een bezoek aan een onderdelenfabrikant, de redactie van een Frans vakblad en een schadecentrum van Mercedes. Kortom: verzekerd van goede lunches en diners. Gezien de centrale ligging zat ik in een Campanile hotel aan de rand van de stad.

Volgens velen een ‘verkeerde’ banlieu (achterstandswijk op z’n Nederlands). Aan het einde van de dag liep ik van het metrostation naar het hotel en kwam langs een fel verlicht trainingsveldje waar een groepje jongeren aan het basketballen was. Alleen viel me op dat ze vooral druk met de bal in de weer waren en geen wedstrijd speelden. Er werden voortdurend twee tablets geraadpleegd.

In mijn slechtste Frans vroeg ik hen (met gevaar voor eigen leven, dacht mijn vrouw) wat ze aan het doen waren. Ik kwam op het goede moment: ze hadden net een nieuwe basketbal gekocht, een zogenaamde 94Fifty van 600 gram. Eén met een sensor inside. De sensor communiceerde met hun tablets zodat ze analyses konden maken van hun dribbelgedrag, schietkracht, scoringskansen en nog veel meer. Bovendien hadden twee van hen een sensor in hun Nike sportschoenen, die ze ook ‘lieten praten’ met hun tablet. Ze waren dus niet zozeer aan het spelen, maar aan het leren.

Ze vertelden me dat de fabrikant van de 94Fifty-bal (ik heb geen verstand basketballen, maar zij gelukkig wel) aan de top van de markt zit en online advies geeft om de prestaties te verbeteren. Ook zijn er vergelijkingen met andere groepen uit de regio of een ander land mee te maken. Kortom: trainingen op maat, op basis van big data via de sensor. Deze fabrikant produceert niet alleen een topproduct, maar komt ook met een interessant dienstenpakket waardoor sporters aan het merk worden gebonden.

Het gaat om een telematicatoepassing die niet alleen tot de verbeelding spreekt van jongeren, maar ze ook aanzet om ermee te experimenteren en van te leren. Bovendien zit er een game-element in, wat het voor deze groep alleen maar aantrekkelijker maakt én deze groep nog loyaler maakt aan het merk.

Hoe ver wijkt dit voorbeeld af van de telematica die autofabrikanten gebruiken? Ook daar gaat het om klantenbinding, beleving, dienstverlening en waardevolle datastromen. Wie of wel samenwerkingsverband in de autobranche krijgt het voor elkaar om een soortgelijke ervaring teweeg te brengen bij automobilisten? Wordt het een zaak van fabrikanten of retailers?

De Parijse basketballers maken zich daar nu niet druk over. Maar als ze straks hun rijbewijs hebben, nemen ze bij de keuze voor een automerk wél de ervaring mee met hun 94Fifty!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *